Питання голодомору в Україні жваво обговорюється ще з часів
проголошення Незалежності. Особливо загострилася ця дискусія в останні два роки.
Вона вийшла навіть на міжнародний рівень. Між Україною та Росією, в Європі та
Америці сперечаються чи вважати ту
трагедію геноцидом українського народу. І далеко не всі визнають, що це було
саме планомірне і продумане знищення. Адже визначення голодомору геноцидом
неминуче викличе цілий ряд наслідків аж до виплати компенсацій державі в цілому
і постраждалим людям. А де гроші, там завжди боротьба і суперечки. Та зрештою цур їм, тим політичним баталіям. Нижче мова йтиме
не про гроші, а про душі. Душі невинно загиблих та скалічених психологічно і
фізично. Адже те страхіття неминуче наклало відбиток на психологічне здоров'я
цілої нації, скалічило її, підірвало генофонд, забравши життя у кращих, а в
душах живих навіки поселило страх і невпевненість у собі. Хоча, якщо відверто, під час бесіди із свідком подій 1932-33
років у нас не склалося враження, що ця людина є зломленою. Ні, незважаючи на
свій надповажний вік та прожите надзвичайно тяжке життя вона ще повна енергії і
навіть оптимізму. Отже, про Голодомор спеціально для "ЕК" розповідає
дев'яностосемирічна жителька Мідянівки Ольга Бойко. … В ті страшні роки вона жила в селі Попове нинішнього
Новосанжарського району. Було їй 21 рік. Це вік, коли сил та енергії, жаги до
життя стільки, що можна й гори зрушити, і море перепливти. Такою була й юна
Ольга Дика. Вона працювала на фермі свинаркою, була комсомолкою, а крім цього
надзвичайно життєрадісною дівчиною. Сім'я їх, традиційно для тодішніх
українських родин, була надзвичайно великою. Одинадцять дітей ділили стіл і дах
разом з батьками. Ольга Потапівна пригадує, як спочатку не хотіли люди йти в
колгосп, пручалися, протестували проти колективної праці на землі. Але згодом
звикли. І вже з піснями, веселим сміхом та жартами ходили на роботу. А вона, та
робота, була надзвичайно тяжкою, в жнива практично не доводилося спати. Адже
робили все вручну, трактори були екзотикою, про комбайни тоді ще й не знали. І
все оте збіжжя серпами жали, у снопи в'язали і потім обмолочували. Десятки ж
гектарів землі під паром виполювали вручну. Сьогодні таке навіть уявити
неможливо. Ану походіть все літо на свої п'ять "соток" і зробіть їх
"чорним паром". А тоді - робили. І це, як кажуть, без відриву від
основного виробництва - роботи на фермі. Ще й примудрялися при цьому
веселитися, сміятися, любити один одного та грати весілля. Та навіть повненькій, червонощокій Ользі стало моторошно,
коли почався голод. До речі, Ольга Потапівна категорично спростовує твердження
захисників Сталіна і тодішньої влади про те, що ті роки були неврожайними. Вона
говорить: "Був тоді гарний врожай. Як зараз пригадую великі, з налитим
зерном колоски. Ніщо не віщувало біди. Аж доки зерно не почали забирати". Ходили по хатах і забирали будь-яке збіжжя ніякі не матроси
чи комісари в шкірянках, а такі ж нещасні селяни. Лише вважалися вони
активістами і мали звання комсомольців чи комуністів. Ходила по хатах і Ольга
Дика, адже була комсомолкою. Ввечері, перед майбутнім страшним обходом збирався
актив в одній із хат і починалося обговорення кого завтра "труситимуть".
Вночі ж Ольга бігла до родичів чи сусідів і попереджала про майбутню
експропріацію. І люди ховали збіжжя. Але в більшості випадків його знаходили.
Палицями із металевими наконечниками прощупували дахи, долівку, городи і
діставали звідти все, що можна було їсти. Часто люди ховали вузлики із зерном у
колиски для діток. Але активісти спочатку діставали із люльок немовлят, а потім
продукти. Забравши все зерно, почали забирати одяг, будь-які більш-менш цінні
речі. Опору ніхто не чинив. Селяни лише плакали і голосили приречено,
дивлячись, як їх обрікають на вірну смерть. І вона, смерть, прийшла. І почала своєю страшною косою
знищувати цілі села. Навіть зараз, коли слухаєш розповідь Ольга Потапівни
мурашки біжать по спині. … Її батько останні кілька днів не злазив із печі. Сил вже
не було. І все просив дружину: "Явдохо, здій корову, дай мені
молока". Та нерозтелена корова ще не доїлася і батько все лежав і лежав,
просив і просив. А потім раптово розірвав у себе на грудях полотняну сорочку,
глибоко зітхнув і помер. Його ховали ще в домовині. Це вже потім трупи
звалювали на підводи, вивозили до яру чи спеціально викопаної ями і викидали їх
туди. … Один із братів Ольги Потапівни жив по сусідству. Спочатку
від голоду померла його дружина і він залишився із трьохрічним сином. Коли це
раптом Ольга помітила, шо й дитини не видно й не чути. Пішла до брата. Той
сидів під хатою, монотонно похитувався і щось мугикав собі під ніс. На
запитання: "Де дитина?", махнув рукою в бік хати. Дівчина зайшла в
хату і остовпіла. Із казана, що стояв у печі стирчали дитячі ручки. Батько
порубав власного сина, щоб з'їсти його. Так і поховали, точніше вкинули в яму
дитину - разом із казаном. Вбивцю ж навіть не судили, він помер наступного дня. … Одна сестра жила в Троянівці. Пухлий з голоду чоловік
послав її до рідні за будь-якими продуктами. Та ввечері жінка повернулася ні з
чим. Якби й була у когось якась зернина, навряд чи б хтось поділився. Голод -
не тітка. І тоді чоловік забив дружину до смерті. А потім помер і сам. … Прийшли якось до одних в хату. Все з тією ж страшною
місією забирати продукти. А там чоловік лежить на лавці і стогне від голоду.
Зреагувавши на людей, глянув на них безумним поглядом і сказав: ніби загарчав:
"А ви теж їсти хочете!" А потім бритвою розпанахав собі живіт. Ольга вижила лише через те, що працювала на свинофермі.
Завфермою Надія Панченко була людиною милосердною. І тому, крадучи дерть собі,
ділилася із свинаркою. Це вони і їли. Разом із травою, корою дерев і всім, що
може більш-менш переварити шлунок. Про сучасне життя Ольга Потапівна відгукується з оптимізмом.
Каже: "Онук мене просить до 100 років жити, я й стараюся. А чом би й не
жити? Пенсію отримую, донька теж, ще й внукам допомагаємо. А далі в Україні
буде краще жити". Її слова та до Бога і у вуха людей, які сьогодні керують
державою. Адже дехто із них, отих, що "пролетарії" затято заперечують
факт спланованого Голодомору. Мовляв, не було цього й край. Для них дійсно не
було - по вгодованих пиках видно. Але ж свідки ще живі. А їх діти, внуки та
правнуки ще й житимуть довго. І якщо пам'ятатимуть розповіді дідусів та бабусь,
то можливо, й вбережуть Україну від повторення того страхіття. Ігор ФІЛОНЕНКО
|