Сотні ікон щороку зловмисники
викрадають із храмів, монастирів та навіть приватних колекцій.
Закарпатські фахівці кажуть, останнім часом цінність цього виду
мистецтва особливо зросла в ціні, чимало європейських колекціонерів
полюють за іконами. Митники й прикордонники переконують, що про це
знають і, за можливості, старовинні образи не дають вивозити, вилучають
їх у контрабандистів і передають до музеїв.
Сотні
ікон потрапили до Закарпатського обласного художнього музею імені
Йосипа Бокшая за час його існування – це трохи більше, ніж за
півстоліття. Передавали їх в основному із закарпатських митниць, на
яких затримували зловмисників, котрі хотіли таємно вивезти за кордон ці
твори мистецтва.
Директор музею Олег Зайцев зазначає, що перевозили такі ікони переважно
в спеціальних схованках, обладнаних у автомобілях, порожнинах потягів
тощо. Скільки таким чином вивезено раритетів, навіть уявити важко,
особливо якщо врахувати бодай те, наскільки великою є кількість
конфіскованих ікон прикордонниками та митниками.
«За всю історію музею близько 500 ікон нам передали. Були роки, коли
було багато, були роки, коли затримували одиниці. Торік усього кілька
ікон передали, цього року ще жодної», – розповів Олег Зайцев.
ВИКРАДЕНІ І ПЕРЕДАНІ ДО МУЗЕЇВ ІКОНИ ЩЕ ПОТРЕБУЮТЬ ВИВЧЕННЯ
Науковець музею Людмила Біксей зауважила, що нині в антикварних
крамницях Франції, Німеччини, Австрії можна побачити справді унікальні
ікони, написані слов’янськими майстрами чи народними умільцями. А з
тих, котрим за кордон так і не дали потрапити, нещодавно Художній музей
навіть організував виставку. При цьому музейні працівники наголошують,
що показали лише частинку. Нині у фондах музею рідкісні, унікальні
ікони, про справжню цінність яких навіть науковці та мистецтвознавці не
знають. Всі ці твори ще чекають на дослідників.
«До нас потрапила велика кількість ікон, які ще потребують оброблення,
наукового вивчення, ми ще повинні все-все дослідити, роздивитися кожну
ікону, адже вони потрапляли до нас часом і в неналежному стані. І,
чесно кажучи, у нас і руки не доходили до того, щоб описати всі такі
ікони…», – зазначила Людмила Біксей.
ЗАКАРПАТСЬКА ІКОНА НЕ СХОЖА НА ІКОНИ ІНШИХ РЕГІОНІВ
Кандидат історичних наук, доктор мистецтвознавства, член Національної
спілки художників України Михайло Белень переконує, що дедалі більшої
ваги на рівні світового сакрального мистецтва набуває закарпатська
ікона. Переважно малювали їх вихідці з народу, художники від Бога,
імена яких до сьогодні майже не збереглися. Михайло Белень каже, лише в
цьому столітті уже сотні ікон викрали з церков, монастирів і просто
приватних будинків. Це тому, що закарпатській іконі немає ціни через її
унікальність.
«Карпатський ареал і наша ікона самобутня, народна, вона дуже цікава
скупим кольоровирішенням, унікальним примітивним малюнком, а сюжети
взагалі не схожі на сюжети жодного регіону, це тільки закарпатське. Там
специфічне трактування рук, ніг, лики святих, декоративність одягу й
тому подібне. Таке тільки в карпатському ареалі може бути!», –
наголосив Михайло Белень.
За словами мистецтвознавців, ікони й подібні до них унікальні речі
народного мистецтва крастимуть і вивозитимуть за кордон і надалі, якщо
у влади не дійдуть руки до інвентаризації цього культурного надбання. А
також поки не створять каталогів ікон, але найголовніше – слід
забезпечити їм належну охорону.
Надія Петрів, Радіо Свобода
|