Ціни на нафту останнім часом стали однією з найголовніших проблем
розвитку світової цивілізації, тим більше що вони сильно впливають на
зміну основних технологiй i в першу чергу загрожують існуванню
головного друга людини – автомобіля.Від того, якими ці ціни будуть у майбутньому, залежить розвиток автомобільної промисловості.
Карлос
Гін, "ікона" сучасного автомобільного менеджменту, відзначає те, що при
120 доларах за барель виробництво електромобілів стає вигіднішим за
виробництво бензинових авто.
Однак, всі нові розробки (водневі,
електричні силові установки) залишаються все ще досить дорогими для
запуску в масове виробництво, тому очевидним є те, що ще декілька років
людям доведеться жити в світі з бензиновими авто.
Західні
аналітики дуже активно займаються розрахунками, шукаючи відповідь на
питання, що ж буде з економікою, якщо нафта продовжить ставити ціновий
рекорд за рекордом. Компанія GlobalInsight вирішила уявити, що
станеться з автомобільним ринком, якщо нафтові ціни піднімуться до
зовсім вже непристойного рівня.
За їхнім сценарієм, у 2009 році
барель нафти коштуватиме приблизно 150 доларів, у 2010 – 160 доларів та
в 2012-2015 роках закріпиться на рівні 195 доларів. За таких умов, світ
стає на шлях затяжної рецесії, що повинна охопити і ринки, які
розвиваються.
Так для Північної Америки такий сценарій може означати, що підірвана кризою економіка не матиме шансів на оздоровлення.
Продажі
машин впаде із 15 млн. до 13. Падіння продовжиться до 2012 року і лише
пізніше, з впровадженням альтернативних технологій, до 2015 року зможе
змінитися зростанням. Високі ціни також перекроять модельні ряди
автокомпаній, зокрема, практично вб'ють традиційні для Америки пікапи
та великі позашляховики. У середньостроковій перспективі цей ринок має
скоротитися мінімум на третину. Негативний прогноз також даний для
спортивних автомобілів, однак седани середнього класу і паркетники
мають значні шанси на виживання.
Європа ж буде менш схильною до
ударів за рахунок того, що історично в європейському парку значну роль
грають малолітражні і дизельні авто. Проте зростання цін, закладене в
сценарії, приведе до подорожчання бензину, наприклад у Німеччині, із
1,5 євро за літр до 2,3 євро, що збільшить середні витрати на бензин
приблизно на 1400 євро в рік. Найближчими роками ринок трохи впаде –
продаватиметься приблизно на 550 тис. автомобілів менше, ніж у 2007
році. Однак жорсткі екологічні норми відносно автомобілів, що
виробляються в Європі, приведуть до того, що нові моделі будуть
приблизно на 30% економічнішими за ті, що існують сьогодні, і ця
економія може нівелювати наслідки зростання цін на паливо.
Третій
головний авторинок світу– Японію – також чекає рецесія. Експерти
вважають, що ціни на бензин на ринку виростуть приблизно на 30%. Проте
серйозне захоплення місцевих автовиробників гібридними технологіями
допоможе японському ринку швидко оговтатися від цінових потрясінь.
Самі ж автори дослідження оцінюють вірогідність підвищення цін на нафту до запланованого ними рівня приблизно у 25-30%.
Шанси
начебто невеликі, проте ще кілька років тому, коли нафта коштувала
близько 50 доларів за барель, хто серйозно сприйняв прогноз
GoldmanSachs, що барель коштуватиме більше сотні?
4post.com.ua