“ІЗ НАТОВПУ повернення нема. Тепер в оточенні людей,
точніше – маси, ідеш, комусь говориш, що не вмер. Ніхто не чує мовчки”,
– мовив Тарас Федюк у своїй збірці “Обличчя пустелі”.
Філософічні
поезії автора створюють образ сучасного Чайльд Гарольда, який мандрує
життєвими лабіринтами. Із крихт Усесвіту, залишків астероїдів-думок
він створює особисту планету. Людське середовище – це хаос і водночас
сфера самотності, нерозуміння, тому герой поринає у глибінь внутрішніх
сховків, щоб знайти поживу для серця. Кожен намагається пройти свою
життєву пустелю, відшукати омріяний оазис, а час пересипається зі
швидкістю світла з одного виміру в інший. От і мандруємо під “червоною
тарілкою, наче відрізане вухо Ван Гога” сонця. Особливе ставлення поета до Києва, плацдарму осіннього танго,
просякнутого запахом дніпрового туману. Саме тут, у підземних переходах
думок і відчуттів, персонаж відшукує формулу саморозуміння. Київське
метро – це мікровсесвіт облич, коротка концепція самотності, де вхід і
вихід рівнозначні вічному володінню пустки-ночі. “Відстукують кроки
чиїхось – уже не твоїх – підошв, і ця порожнеча, що їй ані назви
немає, ні спину, й ці переходи підземні, які ти вже майже пройшов,
ще довго й уважно для чогось вдивляються в спину”, – пише Тарас Федюк.
У пошуках істини персонаж звертається до духовної першооснови: “Із
круглих церковних стріх стече старовинне слово, як олово... Будуть
губи лампадкою посеред”. Та все-таки героєві набридають чайльдгарольдські поневіряння:
“От і пора повертатись додому, Еней, от і скінчились, як іди, твої
енеїди. Тихо тремтить в павутинні останній e-mail, потяг останній тихенько гойднувся і їде”.
“Справді великий той, хто може з глиняним кухлем поводитися так,
як із золотим”, – писав Сенека. З мозаїки слів автор малює сюжет, із
вражень – думку. Поезія Тараса Федюка – дзеркало, в якому кожен
по-різному бачить обличчя власної пустелі. Юліана Лавриш http://www.gazeta.lviv.ua
|