Прихід зими для автомобілістів – це не тільки сніг і мороз. Це ще і одвічне сум'яття – підготовка автомобіля до несприятливої пори року. Наскільки упевнено триматиметься автомобіль на засніженій дорозі або при ожеледі, багато в чому залежатиме від зимових шин. Звичайно, можна всю зиму проїздити і на літній гумі, але при цьому ризикуючи і власною машиною, і представляючи небезпеку для інших учасників дорожнього руху. В той самий час різноманітні моделі зимових шин абсолютно по-різному поводяться в тих або інших умовах. Визначитися, зупинити свій вибір на конкретному комплекті зимової гуми досить непросто. Часто щоб зрозуміти, що краще буде для Вас і Вашого автомобіля, доводиться спиратися на багаторічний досвід і придбавати продукцію, що вже зарекомендувала себе. Тим паче, що вибір зимової гуми залежить від погодних умов, які переважають у Вашому регіоні. Тому однозначно сказати, що якісь одні зимові шини кращі за інші, не можна. Але все-таки якісь загальні рекомендації по вибору зимового взуття для Вашого авто зробити можна. Шипована або нешипована (фрикційна) З приводу того, шиповану чи нешиповану гуму брати на зиму, відповідь неоднозначна. З теоретичної точки зору шипи повинні забезпечувати вищий коефіцієнт зчеплення коліс із дорогою, що особливо важливо в ожеледь. Але деколи нешипована зимова гума поводиться на слизькій дорозі на порядок вище за шиповані моделі покришок. У чому ж справа? Поведінка автомобіля на дорозі залежить не тільки від наявності чи відсутності шипів. Визначальними чинниками також є хімічний склад гуми, малюнок протектора. Давайте спробуємо розібратися, що ж буде краще в конкретних умовах? Шиповані зимові шини В умовах ожеледі або накатаного снігу за допомогою шипів досягається збільшення коефіцієнта зчеплення зимових шин з дорогою. Існує два варіанти: або Ви відразу купуєте шиповані зимові шини, або виробляєте ошиповку звичайної зимової гуми. Зрозуміло, що чим більше буде шипів на шині, тим краще поводитиметься машина (скоротиться гальмівний шлях, знизиться вірогідність пробуксовувань). А для більшої ефективності шипи повинні не розташовуватися на одній лінії, а бути хаотично розкиданими по поверхні шини. Тільки пам'ятайте, що ошипувати можна не кожну гуму – уточнюйте це питання з продавцем. З імпортних шипованих шин на слизькій дорозі добре себе зарекомендувала модель «Nokian Hakkapeliitta». Їх особливість (починаючи з четвертої моделі) у тому, що шипи мають квадратний перетин, а не круглий, як у інших виробників. За рахунок цього забезпечується краща якість зчеплення з дорогою. Остання модель 2006 року під індексом 5 залежно від необхідного типорозміру обійдеться Вам від 100 до 450 у.о. за одну шину. Нешиповані зимові шини При їзді по глибокому снігу на керованість автомобіля впливає не тільки наявність шипів, але і малюнок протектора зимової гуми. Як правило, найбільш ефективними виявляються зимові шини з безліччю прямокутних шашечок, розташованих в шаховому порядку. Важлива також і глибина малюнка – у більшості моделей цей параметр складає від 9 до 10 мм. На зчеплення з дорогою впливає і наявність дрібних смужок (ламелей) на протекторі шини. За рахунок них і шиповані, і нешиповані зимові шини краще тримаються за дорогу. На наших дорогах більшу частину зими лежить мокрий сніг або він навіть геть відсутній, тому треба задуматися про купівлю нешипованих зимових шин. По-перше, шиповані будуть малоефективні при розгоні і гальмуванні на асфальтовій дорозі. По-друге, через шипи зменшується пляма контакту колеса з дорогою, що призводить до зменшення коефіцієнта зчеплення і, як наслідок, погіршення керованості автомобілем. По-третє, при їзді по асфальту шиповані зимові шини стануть додатковим джерелом шуму. На що ж звернути увагу при виборі нешипованих зимових шин? На мокрому снігу кращу поведінку автомобіля забезпечує гума з направленим малюнком протектора, який сприяє відведенню сльоти з-під колеса. Малюнок таких зимових шин схожий з літніми дощовими, у яких будова протектора нагадує ялиночку. Серед нешипованих зимових шин одними з кращих вважаються «Continental Conti Viking Contact 3». Ціна на ці шини лежить в межах від 75 до 210 у.о. – все залежить від типорозміру для Вашого автомобіля. Загальні рекомендації по вибору зимових шин Зимові шини в середньому служать 2-4 сезони. Коли вони зношуються – глибина протектора стає менше 4 мм – приходить пора їх заміни. Склад гумової суміші для зимових шин підбирається таким чином, що колесо ніби «прилипає» до слизького покриття. Тому для їзди в засніжених умовах або при ожеледі більше підходять м'якші зимові шини. На асфальтовому покритті в зимовий час м'які шини будуть також ефективні, але швидше зношуються – потрібна твердіша гума. На дотик цей чинник визначити важко, але щось конкретне може порадити продавець (на підставі відгуків покупців). Ефективнішими часто виявляються зимові шини з асиметричним малюнком протектора. При цьому, наприклад, зовнішня частина шини відповідає за рух по асфальтовому покриттю, внутрішня – по засніженому. Необхідно лише правильно встановлювати такі шини згідно з нанесеним на них маркуванням. Розмір зимових шин Розміри зимових шин (втім як і літніх) варто вибирати з тих, що рекомендовані автовиробником. Якщо брати набагато більші по ширині, то пляма контакту колеса з дорогою, природно, збільшиться. Але при цьому маса автомобіля розподілиться таким чином, що зчеплення шини з поверхнею дороги зменшиться. Якщо вже не виявилося необхідного розміру, то краще вибрати трохи меншу по ширині модель зимових шин, але при цьому велику по висоті профілю. Експлуатація зимових шин Багато хто «взуває» свій автомобіль в зимові шини тільки після випадання першого снігу і появи ожеледі на дорогах. Це часто стає причиною збільшення кількості аварій на початку зими. Взагалі рекомендується міняти гуму на зимову вже при температурі 7 градусів. Причому зимові шини, як із шипами так без них, вимагають дбайливої експлуатації на перших декількох сотнях кілометрів. Обкатка без різких гальмувань, з плавними розгонами і акуратними входженнями в повороти рекомендується для того, щоб шини зберегли свої властивості на довгий час. Особливо це вплине на те, скільки протримаються шипи в гумі. Багатьох цікавить, чи можна поставити зимову гуму тільки на ведучі колеса і таким чином заощадити. Таке рішення вплине на поведінку машини, але не завжди кращим чином. Природно, при рушанні з місця відчується помітна зміна в позитивну сторону, але в поведінці автомобіля на дорозі можуть виникнути декілька неприємних моментів. Наприклад, на задньопривідних авто при гальмуванні маса переноситься на передні колеса, у результаті виходить, що користь від зимової гуми на задніх колесах невелика. Або при вході в поворот автомобіль із заднім приводом з шипованою гумою тільки на задніх колесах на обмерзлій дорозі буде також погано слухатися керма. І такої проблеми не позбавлені і передньопривідні авто. Зимові шини тільки на передніх колесах дозволять швидше рушати. Але при гальмуванні і навіть при скиданні швидкості задні колеса підуть юзом. Тому якщо купувати, то вже повний комплект зимової гуми. Звичайно, якщо витримувати спокійний темп їзди, то у принципі Ви можете і не відчути різниці. Але в несподіваних ситуаціях (екстреному гальмуванні, занесенні) Ваш автомобіль упевненіше триматиметься на дорозі при комплектації однаковою зимовою гумою. І тим легше Вам буде ним керувати. Якщо Ви купите шиповану зимову гуму, але через мінливу погоду доведеться «вигнати» авто на асфальт, то поводьтеся акуратніше. Різкий старт і екстрене гальмування недопустимі, якщо не хочете за один раз розгубити всі шипи. Також не забувайте наклеювати на свій автомобіль знак «Ш» – решта водіїв матиме на увазі, що у Вас буде коротший шлях гальмування, і, відповідно, триматимуть велику дистанцію. І на закінчення хотілося б порадити фірми, зимові шини яких непогано себе зарекомендували. Це - «Nokian», «Michelin», «Continental», «Pirelli», «BridgeStone». На вітчизняних зимових шинах цілком можна від’їздити пару сезонів, імпортне «взуття» хоча і коштує дорожче, але цілком може бути в експлуатації в два рази довше. Але і купити зимові шини вітчизняних виробників можна за 40 - 90 у.о. за колесо. Вартість аналогів імпортного виробництва починається від 100 і аж до 500 у.о. за шину. Можна віддавати перевагу якійсь конкретній марці, але в той же час не відмовлятися від покупки взуття, зробленого на заводах нашої країни. Радимо підійти до вибору гуми грунтовно до перших заморозків і снігу. Адже гума - це те, що сполучає автомобіль з дорогою і є основою безпеки.
|