Всього: 3486 Нових сьогодні: 0 Нових учора: 0 Нових за тиждень: 1 Нових за місяць: 1 Із них: Новачків: 1111 Продвинутих: 2363 Журналістів: 5 Модераторів: 3 Адмінів: 4 Із них: Чоловіків: 2733 Жінок: 753
Потенційні зміни в другому розділі закону про освіту
10:28
Мабуть, найбільш кардинальних змін у новому законопроекті «Про внесення
змін до Закону України «Про вищу освіту» у порівнянні з діючим
документом, зазнав саме другий розділ. Це стосується, в перу чергу,
реформування освітніх (кваліфікаційних та наукових) рівнів.
Так, у пропонованому варіанті Закону визначено, що до структури вищої
освіти входять освітньо-кваліфікаційні та освітньо-науковий рівні.
Перші включають такі рівні як молодший спеціаліст, бакалавр та магістр.
Другий рівень представлений тільки ступенем доктора філософії. Нижче в
проекті надано детальне роз тлумачення кожного з цих рівнів. Так,
молодший спеціаліст - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти,
який здобувається на основі повної загальної середньої освіти і
передбачає оволодіння особою відповідною освітньо-професійною програмою
та набуття компетенцій для виконання виробничих функцій певного рівня
професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному
виді економічної діяльності. Нормативний термін навчання за
освітньо-професійною програмою молодшого спеціаліста на основі повної
загальної середньої освіти становить два-три роки.
Освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста може здобуватися
на основі базової загальної середньої освіти із одночасним здобуттям
повної загальної середньої освіти. Нормативний термін навчання за
освітньо-професійною програмою молодшого спеціаліста на основі базової
загальної середньої освіти становить чотири роки. Підготовку молодших
спеціалістів здійснюють професійні коледжі. Бакалавр -
освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти, який здобувається на
основі повної загальної середньої освіти і передбачає оволодіння особою
відповідною освітньо-професійною програмою та набуття компетенцій для
виконання завдань та обов'язків (робіт) певного рівня професійної
діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді
економічної діяльності. Нормативний термін навчання за
освітньо-професійною програмою бакалавра на основі повної загальної
середньої освіти становить три-чотири роки. Освітньо-кваліфікаційний
рівень бакалавра може здобуватися на основі освітньо-кваліфікаційного
рівня молодшого спеціаліста. Термін навчання може зменшуватися на
один-два роки. Підготовку бакалаврів здійснюють університети, академії,
коледжі. Магістр - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти, який
здобувається на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра і
передбачає оволодіння особою відповідною освітньо-професійною програмою
та набуття компетенцій для виконання завдань та обов'язків (робіт)
інноваційного характеру певного рівня професійної діяльності, що
передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності.
Нормативний термін навчання за освітньо-професійною програмою магістра
на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра становить
півтора-два роки. Підготовку магістрів здійснюють університети,
академії. Освітньо-кваліфікаційний рівень магістра медичного,
ветеринарно-медичного, мистецького, педагогічного, юридичного
спрямувань і з військових спеціальностей, які не мають аналогів у
системі цивільної освіти, може здобуватися на основі повної загальної
середньої освіти. Умови підготовки магістрів на основі повної загальної
середньої освіти визначаються спеціально уповноваженим центральним
органом виконавчої влади у галузі освіти і науки за погодженням із
заінтересованими центральними органами виконавчої влади. Нормативний
термін навчання за освітньо-професійною програмою магістра на основі
повної загальної середньої освіти становить п’ять-шість років.
Підготовку магістрів здійснюють університети, академії. Що стосується
освітньо-наукового рівня, то доктор філософії - освітньо-науковий
рівень вищої освіти, який здобувається на основі
освітньо-кваліфікаційного рівня магістра і передбачає засвоєння особою
відповідної освітньо-наукової програми, набуття компетенцій, володіння
методологією й методикою дослідницької роботи, проведення оригінальних
досліджень, отримання наукових результатів, які мають суттєву наукову
новизну та практичне значення, їх опублікування у наукових виданнях та
публічний захист дисертації на здобуття наукового ступеня доктора
філософії. Нормативний термін навчання за освітньо-науковою програмою
доктора філософії становить чотири роки. Підготовку докторів філософії
здійснюють університети, академії, виключно за денною формою навчання.
Підготовку докторів філософії можуть здійснювати наукові установи. Інша
важлива інформація стосується післядипломної освіти. Згідно з
законопроектом, формами післядипломної освіти можуть бути:
асистентура-стажування; інтернатура; лікарська резидентура; клінічна
ординатура тощо. Асистентура-стажування відкривається в університетах,
академіях за мистецькими спеціальностями і є основною формою підготовки
науково-педагогічних, творчих і виконавських кадрів з мистецьких
спеціальностей. Інтернатура відкривається в університетах, академіях і
є обов’язковою формою первинної спеціалізації осіб за медичними та
фармацевтичними спеціальностями для отримання кваліфікації
лікаря-спеціаліста або провізора-спеціаліста відповідно до переліку
лікарських або провізорських посад. Лікарська резидентура відкривається
в університетах, академіях і є формою спеціалізації
лікарів-спеціалістів за певними лікарськими спеціальностями та
здійснюються виключно на відповідних клінічних кафедрах вищих
навчальних закладів для отримання кваліфікації лікаря-спеціаліста
відповідно до переліку спеціальностей. Клінічна ординатура
відкривається в університетах, академіях, науково-дослідних установах і
є формою підвищення кваліфікації лікарів-спеціалістів, які пройшли
підготовку в інтернатурі та (або) резидентурі з відповідної лікарської
спеціальності.