Львівська мультиплікаційна студія “Арт-відео”,
випустивши у світ більше мультиків, аніж будь-яка інша в Україні,
опинилася на межі виживання – через кризу українські телеканали
скоротили витрати на українські мультфільми.
Стіни
студії обклеєно дитячими малюнками та листами – діти та їхні батьки
шлють тисячі вдячних листів львівським мультиплікаторам. І є за що.
365-серійний мультик “Казковий патруль” (одна серія на день упродовж
року) – це своєрідна мультяшна енциклопедія про життя тварин. За
сюжетом, головні герої анімаційного фільму – Колобок, Кінокамера,
Лисиця, Кіт і Ведмідь – проводять розслідування про якусь тваринку. Відтак, розповідає один зі сценаристів мультику Тарас
Микітчак (до речі, кандидат біологічних наук, науковий співробітник
Інституту екології Карпат НАН України), впродовж року українські діти
мали змогу познайомитися з величезною кількістю тварин – від
одноклітинних до слонів і китів. На тваринку складають досьє, з яким
знайомлять глядачів. Щоправда, стверджує пан Микітчак, сценаристи
намагалися зібрати якомога цікавішу інформацію, не завантажуючи дітей
надмірною науковістю. Автори, занурюючись у роботу, ніби самі
поверталися в дитинство. Як влучно висловився пан Микітчак, мультфільми
створюють люди, які так і не подорослішали. Іноді своєрідними співавторами “Казкового патруля” ставали
самі діти – у листах вдячні глядачі розповідали про своїх домашніх
улюбленців, відтак ця інформація знаходила місце в чергових серіях
серіалу. Друга мультяшна енциклопедія для маленьких львів’ян – серіал
“Легенди України”, який транслювали на Першому національному. Ці
мультфільми створили на противагу російським про Добриню Нікітіча,
Солов’я Розбійника тощо. Автори ідеї і сценаристи намагалися прищепити українським
дітям любов до власної історії, виховати їх на національних цінностях.
Ідея названих мультфільмів ґрунтувалася на кількох, так би
мовити, “китах” – анімаційний фільм має дати дитині потрібну
інформацію, в ньому не повинно бути насильства, вульгарних слів чи
еротики. Загалом мети було досягнуто – судячи з листів, діти з великим
задоволенням віддають перевагу українським мультикам на відміну від
закордонних. Для прикладу, одна дівчинка попросила телекомпанію не
транслювати після “Казкового патруля” мультик “Скубі-ду”. Мовляв, після
нього вона боїться спати. До
речі, українські мультфільми доволі високої якості. Як розповів
“Газеті” режисер-аніматор, керівник студії “Арт-відео” Сергій Гармаш,
вони використовують ті самі технології, що й, для прикладу, Голлівуд.
“Ми малюємо класичну анімацію, а комп’ютер дозволяє спростити процес.
Наприклад, раніше мультфільми створювали на папері, потім, грубо
кажучи, малюнки сканували й кожну фотографію обробляли окремо на
плівці. Зараз малюємо все в комп’ютері, однак це не означає, що можуть
бути нижчі вимоги до фаховості художника. Якщо художник – фахівець
своєї справи і розуміє, що малює, тоді він робитиме хорошу анімацію, а
якщо поганий, то навіть комп’ютер йому не допоможе. Знову ж таки, ми
використовуємо ту саму 3D анімацію, що й виробники популярних
мультфільмів рівня “Шрека”. Єдина відмінність – вони на анімацію
виділяють декілька мільйонів доларів, а в нас – декілька сотень”, –
ділиться “кухнею” мультяшного процесу Сергій Гармаш. І не без гордості додає: всі ідеї мультфільмів виникали у
Львові, також тут налагоджено виробництво, причому найпотужніше в
Україні. “Ми шукали проекти, які були б цікавими, пізнавальними і які
ми могли б робити в певному ритмі – щоденний випуск в ефір по три
хвилини. Загалом в Україні є й інші виробники анімації, наприклад,
студія “Фреско” нещодавно зробила 24-серійний мультик “Лис Микита”,
однак наразі ми на ринку є найбільшими продуцентами. Більше за нас
мультфільмів в Україні не робить ніхто”, – розповідає пан Гармаш. Здавалося б, три хвилини – це не так уже й багато, але для
того, щоб створити секунду анімації на екрані, потрібно зробити 25
кадрів, тобто намалювати 25 малюнків. Відтак робота мультиплікатора є
дуже непростою і доволі тривалою. Для прикладу, розповідає Сергій
Гармаш, аби розробити три-чотири хвилини мультфільму – починаючи від
сценарію, розробки сюжету, персонажів і закінчуючи випуском в ефір –
потрібно працювати місяць. Значно простіше із серіалами – на
завершення роботи студія “Арт-відео” виходила на сім хвилин анімацій у
день (!). І все було б чудово, якби не криза… Студія опинилася на межі
виживання – на замовлення українських мультфільмів у наших телеканалів
немає коштів. “Ми хотіли б зробити продовження “Казкового патруля”,
“Легенд України”, які різко “обрубали” на 88-й серії. Крім того, чимало
ідей – за мотивами українських казок і міфології, легенд міст,
традицій, свят тощо, але через кризу не маємо фінансової підтримки.
Відтак змушені зупинити всі проекти. Нас ніхто не підтримує. Крім людей
України, ми нікому не потрібні”, – розповідає Сергій Гармаш. Нині взагалі не відомо, чи працюватиме студія далі. “Ми
залежимо від замовлень, і якщо їх не буде, то студія припинить своє
існування”, – констатує її керівник. І з великим розчаруванням говорить
про мультиплікацію як таку: “У бюджеті навіть закладають гроші на
анімацію, але хто їх отримує – невідомо. Наші продюсери теж зверталися
щодо державної допомоги, але… Я в таку підтримку не вірю. Взагалі не
бачу, щоб у нашій державі підтримували щось хороше й потрібне людям”, –
підсумовує він. Як повідомили “Газету” в Національній раді з питань
телебачення і радіомовлення, вони не можуть вплинути на пріоритетність
транслювання телеканалами українських мультиплікаційних фільмів.
“Звісно, коли відбувається конкурс на частоти і компанія надає свою
концепцію, то Національна рада надає перевагу тим концепціям, в яких є
дитячі програми. Але якось особливо впливати на розвиток певних видів
телевізійної продукції ми не можемо. Коли компанії ідуть на конкурс і
отримують ліцензію, вони не розписують, що саме транслюватимуть.
Звичайно, Національна рада наполягає, щоб це були власні програми, але
оскільки в нас залишилося дуже мало вільних частот, то впливати
складно. Ми не можемо зобов’язати компанію змінити свою концепцію. Це
її прерогатива”, – кажуть у прес-службі Нацради.
Ірина Гамрищак
|