«Такої корупційної моделі, яка
вибудувана у фармакологічній галузі, у нас немає ніде. Нафта, газ — усе
просто відпочиває. Фармакологічна галузь — це просто клондайк корупції,
обману й тіньових шахрайств», — заявила на пам’ятній для багатьох
нараді у вересні минулого року прем’єр-міністр Ю.Тимошенко. Говорячи
про необхідність негайних реформ, вона оголосила про ліквідацію всіх
трьох органів, які здійснювали у країні контроль та регулювання
фармринку, — Державної служби лікарських засобів і виробів медичного
призначення, Державного фармакологічного центру та Державної інспекції
з контролю якості лікарських засобів. Натомість повинен з’явитися
єдиний орган — Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів,
якій слід надати значно більших повноважень та фінансову підтримку.
Як прем’єр-міністр зруйнувала клондайк
Після цього ринок, без перебільшення, стало лихоманити. Услід за
звісткою про ліквідацію вищезгаданих служб і доручення Генпрокуратурі
перевірити їхню діяльність з’явилася інформація і про перевірки
дистриб’юторських компаній та аптек, які нібито необгрунтовано
підвищили ціни на ліки. Прем’єрку підтримав і міністр охорони здоров’я
Василь Князевич: «Ціни на імпортні препарати підвищили трейдери, які
ввозять їх на територію України». На початок жовтня Кабмін заявив про
40—70-відсоткове підвищення цін на ліки і виніс рішення, обмеживши
своєю постановою оптові ціни на велику кількість препаратів
10-відсотковою надбавкою. «Якщо націнки піднімуться за 10%, то виторг
вилучатиметься, а аптеки закриватимуться», — пригрозила прем’єрка,
пообіцявши відстежити ситуацію аж до «останньої пігулки».
На тлі зростання курсу долара й інфляційних очікувань ринку вимоги
уряду знизити ціни не увінчалися успіхом. Деякі аптеки справді знизили
ціни — але виключно на ліки, закуплені до кризи. Проте в більшості їх
особливих запасів товару не було. Відтак уже в 20-х числах жовтня
аптеки у країні почали закриватися, і буквально за тиждень таблички
«Закрито» з’явилися на більш ніж 500 закладах — переважно в сільській
місцевості, де вони були чи не єдиним пунктом надання медичної допомоги.
Передбачити такий сценарій було неважко, і про це буквально відразу
ж після виходу вересневих постанов почали говорити учасники ринку.
Зокрема, голова правління ДАК «Ліки України» Лариса Титенко
у своєму листі на ім’я Юлії Тимошенко писала: «Регулювання цін на
лікарські засоби і вироби медичного призначення практично зупинить
медикаментозне забезпечення хворих і призведе до закриття аптек. За
результатами аналізу, за дев’ять місяців 2008 р., порівняно з
відповідним періодом минулого року, витрати аптечних закладів зросли в
цілому на 120%, орендна плата — утричі, комунальні платежі,
електроенергія, охорона та страхування витрат на доставку наркотичних і
психотропних лікарських засобів — удвічі».
На думку Л.Титенко, заходи, передбачені вищезазначеною постановою,
не приведуть до зниження цін на ліки. Насамперед необхідно обмежити
оптову ціну виробника (митну вартість), яка за жовтень поточного року
зросла на 20—40%. Крім того, у період фінансової кризи постачальники
відпускають ліки на умовах передоплати або за фактом поставки. Банки
перестали видавати кредити, і вже на 20 листопада значно зменшилися
запаси ліків.
У грудні доведені до розпачу представники фармгалузі вийшли на
мітинги, одночасно звернувшись до президента країни, який своїм указом
зупинив дію постанов КМ, передавши їх на розгляд у Конституційний суд.
11 лютого КС ухвалив рішення відмовити у відкритті справи за поданням
президента Віктора Ющенка щодо конституційності постанов уряду про
ліквідацію Державної служби лікарських засобів і обмеження націнок на
ліки. Кабмін виграв. Причому цей факт опинився вже поза зоною уваги
глави держави.
Контроль паралізований
Власне, проблема не в тому, що держава вкотре прийняла рішення не на
основі здорового глузду, а під впливом досвідчених лобістів деяких
бізнес-структур, які захотіли підзаробити в каламутному озері хаосу та
паніки. Людей, котрі купують ліки в аптеках, в останню чергу хвилюють
проблеми регулювання фармринку, на якому просто ще раз відбудеться
переділ і з’являться нові лідери. Людям потрібно, щоб вони в будь-який
момент могли в найближчій до будинку аптеці купити необхідні їм ліки —
якісні, ефективні і за доступною ціною.
Тим часом урядові постанови у критичний для країни момент залишили
її без чіткої й налагодженої системи контролю якості ліків, що
вибудовувалася роками і визнана, до речі, міжнародними експертами
однією з найкращих у СНД. На високому рівні були як організація
контролю, так і керівництво всією системою, побудоване за принципом
аналогічних організацій у Європі та США. Там окремі органи, які
контролюють фармринок, обов’язково входять до структури міністерства
охорони здоров’я. При цьому всередині органу зберігається незалежність
керівників певних структурних підрозділів. Припустімо, у США керівник
FDA призначається конгресом, хоча сама організація перебуває у
структурі міністерства охорони здоров’я. Тобто, працюючи «під дахом»
Мінздоров’я, він незалежний від міністра. Аналогічну систему було
створено і в нас. І Держслужба, і Держінспекція входили до складу
Мінздоров’я, але їх керівників призначав Кабмін, а заступників
начальника Держінспекції — міністр.
— Уся система контролю якості ліків сьогодні паралізована, — вважає перший заступник голови Держслужби лікарських засобів і виробів медичного призначення Інна Демченко.
— По суті, з 10 вересня — часу виходу постанов уряду і, відповідно,
припинення виконання функцій Держслужбою та Держінспекцією МОЗ України
— наш ринок ліків повністю відкритий. Функцій Держслужби — регулювання
ринку виробів медпризначення, імунобіопрепаратів, видачі ліцензій,
перевірки ліцензійних умов, інспектування за GMP, узгодження технічних
регламентів, а також підготовки нормативних актів — сьогодні, якщо
працювати суворо за законодавством, виконувати не можна.
Те ж саме стосується і Держінспекції з контролю якості ліків. З 10
вересня легітимно не здійснюється контроль якості ліків, не
погоджуються паспорти на аптечні установи, не контролюється оборот, не
видаються сертифікати на ввезення, — частина товарів перебуває на
карантині. За півроку не вдалося створити новий єдиний орган контролю.
Річ у тому, що в жодному документі не написано: новостворювана
інспекція — правонаступниця попередньої, і, отже, за нею зберігаються
спеціалісти, матеріально-технічна база, лабораторії. У даному разі
створюються абсолютно нові структури.
Саме тому й виникають такі серйозні проблеми з організацією контролю
якості препаратів. Адже, щоб такий орган міг працювати легітимно,
потрібні не тільки фахівці та обладнання — необхідно підготувати всю
нормативну й законодавчу базу. Наприклад, у нової Держлікінспекції
немає порядку відбору зразків препаратів, ліцензійних умов для
отримання ліцензії, порядку їх перевірки, порядку узгодження паспортів,
порядку призупинення реалізації та відкликання з обороту неякісної і
фальсифікованої продукції.
— Але чому не можна працювати за старими правилами?
— Можна, проте результати таких перевірок завжди можна буде оскаржити в суді.
— І що, тепер узагалі ніхто не перевіряє якості ліків?
— Перевіряє виробник. За нашим законодавством, він відповідає за
якість препарату. Він сам перевіряє, видає сертифікат якості, далі
препарат контролюється в дистриб’юторських компаніях і в роздрібних
мережах. Ще в 2003 році в ліцензійні умови для аптечних установ і
складів було введено вимоги про спеціаліста, котрий уповноважений
перевіряти якість препарату. Однак він проводить тільки візуальний
контроль! Лабораторії новоствореної Держлікінспекції не акредитовані,
обладнання метрологічно не перевірене; не внесено змін у Кодекс про
адміністративні порушення; не затверджено форм розпоряджень,
протоколів. Що ж стосується БАДів, виробів медичного призначення, то в
цій галузі контролю взагалі немає нормативних актів із контролю якості.
Не менш гостра ситуація і з закупівлею препаратів на державних тендерах.
— До речі, недавно Мінздоров’я відрапортувало про закупівлю вакцин.
— По суті, препаратів, які закуповуються за тендерами, ніхто не
перевіряв і не перевіряє. Бо, відповідно до чинних нормативних
документів, зробити це неможливо.
Все вище, вище і вище
Нині спокійно зайти в аптеку і вийти з неї з ліками може тільки дуже
холоднокровна людина. Тому що в середньому за звичні ліки та вітаміни
дітям, я вже не кажу про презервативи й памперси, доведеться викласти
удвічі-втричі більше, ніж до 1 жовтня — дати, на якій прем’єр хотіла
зафіксувати ціни на ліки. Але, вочевидь, лякати мають не тільки ціни, а
й якість куплених препаратів. Утім, вихід є: переходити на дешевші та
знайомі всім ліки, які з самого початку не коштували дорожче п’яти
гривень.
— До появи останніх постанов уряду в Україні діяв перелік із 1500
життєво важливих препаратів, ціни на які регулювалися, — каже Інна
Борисівна. — Справді, впродовж останніх п’яти років націнка на цю групу
медикаментів була в середньому 27%. При цьому 10% становила оптова
націнка, а загальна — до 35% — встановлювалася органами місцевого
самоврядування. У деяких регіонах влада обмежила роздрібну націнку до
27%, у Києві — до 25%. На решту ліків — так звані препарати вибору —
аптеки мали право встановлювати власні ціни.
Аптеки, до речі, рентабельні із середнім рівнем націнки 30%. Ця
величина визначається рівнем витрат середньостатистичної аптеки та її
конкурентного оточення. Аптека, хоч і є установою охорони здоров’я, не
користується жодними пільгами. Податок на землю, комунальні платежі,
електроенергія — за все це треба платити. За ліцензійними умовами, у
кожній аптеці має бути не тільки матеріально-технічна база, а й фахівці
— тільки провізори з вищою фармацевтичною освітою. Все це витрати, які
вкладалися у створення системи лікарського забезпечення самими
підприємцями. З іншого боку, у жорстких фінансових умовах і аптеки
повинні актуалізувати свою господарську діяльність: це і товарний
запас, і асортимент, і оборот продукції тощо.
Що ж стосується ліків та позахмарних цін на них, то вони зросли
насамперед на препарати вибору. Можна купити мезим, який широко
рекламується і входить до тридцятки найбільш використовуваних
препаратів, а можна купити ліки вітчизняного виробництва тієї ж самої
групи під назвою панкреатин. Різниця в ціні — у десять разів. Щоб
зняти напад гіпертонії, можна використовувати вітчизняний еналапріл
вартістю до 5 грн., а можна за дорогий оригінальний препарат заплатити
близько 300 грн.
Тому людина, заходячи в аптеку, може поцікавитися у провізора, які є
аналоги. Їй напевно запропонують дешевші засоби з доведеною
ефективністю.
Якщо аптека продає життєво важливі медикаменти за мінімальною ціною,
то, відповідно до Господарського кодексу, може компенсувати витрати за
рахунок інших препаратів. Проблема в тому, що в нашій економічній
ситуації потрібен перелік найбільш вживаних (в упаковках!) життєво
важливих ліків, які мають бути в кожній аптеці! І визначити цей перелік
— функція держави!
— Услід за низькими цінами кудись зникли й деякі препарати.
— Щоб зрозуміти чому, потрібно згадати, як працювала вся система.
Виробник кредитував дистриб’ютора, дистриб’ютор — аптеку, а аптека
повертала кошти в міру реалізації (до 90 днів). І тільки в деяких
аптеках були впроваджені системи оцінки економічних показників. Тепер
товар відпускається за передоплатою або з мінімальною відстрочкою, а
більшість аптек уже не в змозі закупити той асортимент препаратів, який
був до жовтня. Тобто цей ланцюжок розпадається у зворотному порядку,
відповідно змінюється попит і обсяги імпорту падають. Передусім
вимиваються найдешевші генерики і найдорожчі оригінальні ліки. І це
тільки початок — далі ситуація лише погіршуватиметься.
— А чому дешеві? Здавалося б, у такій ситуації вони мають бути найстійкішими?
— В умовах жорсткого обмеження націнки вигідніше продати дорогий
препарат або той, що входить до середньої цінової групи. У низькій
ціновій групі переважно були представлені традиційні ліки вітчизняного
виробництва (в упаковках їм належить 75—80% ринку). Тепер змінився курс
долара, неможливо отримати кредити, а ми — імпортозалежна країна,
оскільки ввозимо не тільки готові медикаменти, а й субстанції,
допоміжні речовини, упаковки. Тобто практично все, з чого виробляються
ліки, ми імпортуємо. Плюс останнім часом подорожчали комунальні
послуги, оренда тощо. Тому без стабілізаційного фонду, без допомоги
держави вітчизняній промисловості вижити складно. Усе це й призвело до
того, що цей дешевий сегмент перемістився до середньої цінової групи.
— Він подорожчав?
— Так. Зросла середня ціна упаковки. За нашими даними, споживання в
упаковках у дешевому сегменті зменшилося майже на третину. І до 15%
зменшився дорогий сегмент.
Зарплати в населення, у гривневому еквіваленті, залишилися тими
самими. Купівельна спроможність упала, по суті, вдвічі, хоча ліки й не
належать до продукції з «еластичним» попитом. Той, хто міг собі
дозволити дорогий препарат, тепер купує дешевший, із середньої цінової
ніші — від п’яти до 40 гривень. За прогнозами експертів, обсяг ринку в
упаковках, швидше за все, залишиться незмінним (більше почнуть купувати
із середнього сегмента), а ось у грошовому еквіваленті, природно,
зміниться: прогнозується зростання продажів у середньо- і
низьковартісній нішах, передусім у сегменті вітчизняних препаратів.
Що ж стосується самої структури фармацевтичного ринку, тут теж
будуть зміни: зменшення кількості аптек, яких вибило з колії
регулювання. Сьогодні в багатьох із них немає оборотних коштів,
кредитів, отже, їм ні за що купити товар. Коло замкнулося. Але породило
інше: неплатежі й неповернення коштів дистриб’юторським компаніям,
відповідно — зменшення їхнього обороту та обсягів закупленої продукції,
зокрема й імпорту. У результаті на дверях багатьох аптек можна побачити
табличку «Продається», в Інтернеті багато оголошень про продаж мереж,
аптек. Ринок праці теж відреагував. Якщо раніше було проблематично
знайти хорошого провізора, то тепер, за інформацією учасників
фармринку, у них багато пропозицій від таких фахівців. Кваліфіковані
кадри починають втрачати роботу.
* * *
Є влучний вислів: найгірший мій ворог — я сам. Важко сказати, що
сильніше вплинуло на вітчизняний ринок ліків: фінансова криза чи рідний
уряд, який забув, що коней на переправі не міняють. До того ж не
зашкодило б зрештою визначитися, за якими правилами граємо, що будуємо:
соціалізм із його командно-адміністративною системою управління — чи
капіталізм із ринковою економікою. Хоч і при одній, і при іншій системі
в центрі уваги влади перебуває людина. У нас же, здається, про неї
геть-чисто забули.
http://www.dt.ua
|