У цьому відома поетеса, есеїстка та мандрівниця Людмила ТАРАН зізналася своєму колезі Миколі СЛАВИНСЬКОМУ Принцеса в палаці чи Попелюшка на кухні?– Українська письменниця сьогодні – це принцеса в бенкетних
залах чи Попелюшка на кухні? До речі, якби вас запрошували на танець
представники політичного бомонду, то кому ви віддали б перевагу? – Українська поетеса сьогодні дуже різна. Десь на
презентаціях-фуршетах іноді почуваєшся хоч трішечки – гм! – принцесою
(вплив чарів алкоголю – скільки там треба?). А вдома, як і кожна
посполита українська жінка, що на плиті борщ варить, я – чистісінька
Попелюшка. А щодо танців... Майже вгадали: років так із 25 тому
мріялося потанцювати з деякими тоді ще молодими нинішніми класиками. А
тепер... Із плином часу багато до чого й до кого втрачаєш інтерес. До
танців – ні. Отож, знітившись, зашарівшись (ще зі мною буває!),
пройшлася б у вальсі з... Томасом Манном чи Германом Гессе. Це мої
улюблені письменники, які тримали творчу форму до глибокої старості,
були вірними своїм засадам. Тим-то і як мужчини мене могли б схвилювати. – Ваша екстравагантність – це уособлення так званої жіночої
незалежності? Як сьогодні ставитеся до так званих шістдесятників? Чи не
гадаєте, що саме вони не пустили вас до тієї ніші, де могла розкошувати
Сапфо? – Не вважаю себе екстравагантною – це, по-перше. Жіноча незалежність
– тема для цілого трактату. Не соромлюся зізнатися: я – феміністка.
З’яву третього тисячоліття сприйняла як даність: плине час, і не дай,
Боже, цілковито випасти з нього. Інша річ, що кінець світу триває. Та
Господь дав мені чудову рису: я ні за чим не шкодую. За юністю,
молодістю теж. А люблю теперішній час: тут-і-тепер. Коли людина плаче
за минулим, вона приречена бути нещасливою. Шістдесятників сприймаю як явище історії української літератури.
Тому й цікавість до їхньої творчості – як до явища історії. Не більше.
Переоцінка – нормальний процес для кожної людини. Коли почала
друкуватися тощо, багато хто з авторів 60-х років минулого
століття, звісно, були певним зразком для наслідування. На превеликий
жаль, тоді не знала творчості Василя Стуса. А деякі шістдесятники були
й прикладом... спокуси. Умовляла себе: та напиши віршик про комсомол.
Он навіть той написав же про партію... Але Бог не дав согрішити: як
сідала писати на «потрібну тему», то нічогісінько не виходило з того
ґвалту. Поезію пишу різну, залежно від настрою, приводу, спонуки тощо. Але в
мене є чимало віршів, що їх справді визначила б як поетичні сходинки до
Господа. Це мовби молитва. Нещодавно написалося: «Я знаю, Господи...».
Тут постає проблема: як відтворити молитовний стан душі, щоб вірш був
ліричний, а не дидактичний? Буквальне благання до Бога записую до
щоденника, який веду віддавна. Але то не поезія. Про музу якось ніколи не думала... Коли пишеться, то просто
відчуваєш у грудях огонь. Може, це і є натхнення? А Сапфо – це
прекрасно. Найкращий допінг для натхнення – Який допінг вам потрібний, щоб сяйнуло натхнення?
Наскільки щирими видаються вам поети, які сьогодні пишуть модерні вірші
про кохання? – Найкращий допінг для натхнення природний. Тобто це або
«самособоюнаповнення», як писав Василь Стус (а мені з собою
найцікавіше!), або еротика (звісно, не тільки секс чи думки про нього).
Це дивний, часто непоясненний стан закоханості в цілий світ, це його
чар, розлитий у повітрі... Іноді Господь дарує свою благодать: ні з
чого, безпричинно, така шалена радість охоплює – і я дякую Йому. Але
коли натякаєте на натхнення від протилежної статі – буває. Якби на всіх
віршах понаписувала присвяти, голова пішла б обертом. Творчість –
чудова нагода сублімувати лібідо, як стверджував Фройд. Про поетів
еротики нічого сказати не можу: не знаю таких. – Ви передавали на ясні очі наших ясновельможностей свої
твори? Якби закликали стати на унікальний неоціненний килим, щоб
одержати (як на мене) цілком заслужений орден, то як ви чинили б далі? – Завжди смішно бачити, як люди дориваються до нагород, ліктями
розсувають інших… Якщо хтось сам хоче мені вручити ордена, ще подумаю,
з чиїх рук його подаватимуть... Але скажу правду: є деякі премії, які б
не проти колись одержати. Бо вони чисті, приваблюють і престижем, і
готівкою... А готівка – чудова можливість для мандрів. Я чимало їжджу Україною й давно зрозуміла: нас не треба
завойовувати. Самі ліземо в пащу дракона. Мені розповідали, що бачили
жабу, яка верещить, однак повзе в огонь. Сама. Оце раптом рука простягнулася до давньої власної збірочки «Оборона душі». І там таке прочитала – за голову взялася: Ніхто не скаже, бо мовчить: Вкраїну вкрадено. Давно Її не видно. Тільки вітер Гуляє дикий, голомозий... В іншому місці: Ми – той народ, якому присудили Всю долю танцювати на мечах. Хто в потемках метнув під ноги нам Примарне золото, що обернулось кров’ю? Є й цикл молитов за Україну «Денно і нощно»... Сьогодні так
прямолінійно я не писала б. І, пригадую, дарувати цю збірку одному
чеському поетові було трохи соромно: мовляв, хіба йому таке цікаво, у
них такі теми вичерпано давно... Буває, прокинуся на світанку й думаю про все те. Що з нами буде, з
Україною... Я дуже гостро сприймаю – негайно хочеться діяти. А що
приводів для тривог, болю, страхів вистачає з лишком, то іноді
відчуваю: можна просто збожеволіти. Тоді кажу собі: обробляй свій сад.
Або: роби професійно те, що саме ти можеш робити. Будь на своєму місці.
Іноді допомагає.
|