Росія виступає за співробітництво з країнами
ОПЕК, насамперед, на двосторонній основі, повідомив журналістам
віце-прем'єр РФ Ігор Сєчін.
"Ми повинні налагоджувати співробітництво, збільшувати
координацію", - сказав він, підкресливши, що Росія більшою мірою
розвиває співробітництво із країнами ОПЕК на двосторонній основі. "У
нас висока динаміка співробітництва з Венесуелою, Алжиром, непогано
взаємодіємо з Анголою", - сказав він.
В той же час Сєчін заявив, що Росія виступає і за розширення
співробітництва з країнами-виробниками нафти, що не входять до ОПЕК, а
також з Міжнародним енергетичним агентством (МЕА).
Щодо першого пункту, він відзначив, що Росія пропонує
Казахстану, Азербайджану, Норвегії та Бразилії брати участь у
стабілізації цін на нафту. "Вважаємо, що сьогодні особливо важливо
залучити до роботи зі стабілізації нафтового ринку країни - незалежні
виробники нафти. У першу чергу Казахстан, Азербайджан, Норвегію і
Бразилію. Всі вони не менше зацікавлені в стабільних і справедливих
цінах на нафту, ніж ми", - сказав він.
Ми повинні налагоджувати співробітництво, збільшувати
координацію При цьому Сєчін заявив, що Росія поки не збирається
вступати в ОПЕК. "ОПЕК наполягає на вступі, ми - на підписанні
меморандуму, але спочатку ми будемо вивчати спільні підходи, будемо
поступово рухатися до зближення наших планів у поточній системі", -
сказав він. Сєчін уточнив журналістам, що Росія пропонує ОПЕК надати їй
статус спеціального спостерігача, або ввести до секретаріату картелю
представника міністерства енергетики РФ. "Ми пропонуємо ОПЕК різні
форми представництва, від введення спеціального постійного
спостерігача, або введення посади в секретаріаті ОПЕК для представника
міністерства енергетики", - сказав він.
Сєчін також підкреслив, що Росія та ОПЕК зіштовхуються з
різними проблемами в нафтовій галузі. Зокрема, за його словами, країни
ОПЕК перебувають у кращих кліматичних умовах у порівнянні з Росією, що
дозволяє їм більш оперативно знижувати видобуток.
В ОПЕК не беремо участь, але знижуємо і видобуток, і експорт
Росія в січні-лютому 2009 року знизила видобуток у порівнянні з
показниками аналогічного періоду 2008 року на 1,9%, до 78,5 млн тонн,
заявив на сесії ОПЕК Сєчін. Він підкреслив, що основні інвестиції в
російській нафтогазовій галузі "по суті, є операційними". "Вони
позв'язані, в основному, зі збереженням, а не з нарощуванням обсягів
видобутку", - пояснив віце-прем'єр. Зниженню видобутку також, за його
словами, сприяють "невпинно зростаючі обсяги капіталовкладень,
необхідні для введення в експлуатацію нових родовищ".
Зростання капіталовкладень, у свою чергу, викликане погіршенням
гірничо-геологічних умов і зменшенням продуктивності нових нафтових
провінцій. "Таким чином, скорочення інвестицій загрожує зниженням
поточного рівня видобутку, що на сьгодні зберігається лише завдяки
раніше укладеним коштам", - сказав він.
Віце-прем'єр РФ також повідомив, що, за даними експертів,
світовий попит на нафту на сьогоднішній день знижується. "За оцінками
провідних експертів, в 2009 році він зменшиться на 1,5 млн барелів на
добу в порівнянні з 2008 роком", - сказав він.
При цьому, за його словами, Росія буде скорочувати експорт
нафти за рахунок збільшення внутрішнього споживання: "Ми будемо
скорочувати експорт нафти за рахунок збільшення внутрішнього споживання
- зокрема, плануємо передати 2 млн тонн сільгоспвиробникам, а також за
рахунок збільшення переробки".
Сєчін також повідомив, що Росія відмовилася від передачі
нафтовим компаніям низки нових родовищ, зокрема ім.Требса та ім.Титова:
"Ми тимчасово відмовилися від передачі нафтовим компаніям декількох
нових родовищ, зокрема, родовищ імені Требса та імені Титова на
північному заході країни - у районах з розвинутою інфраструктурою і
порівняно недалеко від наших традиційних споживачів".
Як повідомлялося, родовища ім.Требса та ім.Титова планувалося
виставити на конкурс у першому кварталі 2009 року. Восени Роснадра
почали підготовку до ліцензування цих ділянок. Однак офіційного
оголошення про початок конкурсу так і не було зроблено. Серед
претендентів на ці ділянки називалися НК "Роснафта", СП "Лукойл" і
"Газпром нафта", "Зарубіжнафта" та інших. Ці родовища є родовищами
федерального значення. Сумарні запаси цмх двох родовищ досягають 230
млн тонн.
Під час виступу на сесії ОПЕК Сєчін підкреслив, що відмова від
виставлення на конкурс великих родовищ пов’язана з ділянками, які
розташовані на північному заході країни - у районах з розвитою
інфраструктурою і розташованих близько до споживачів.
"У той же час уряд стимулює розвиток тих родовищ, введення в
промисловий видобуток яких почнеться через три-чотири роки", - сказав
він. "Відмова від надання нафтовим компаніям родовищ не торкнеться
ділянок, розташованих у Східному Сибіру, - пояснив він Агентству
нафтової інформації. - Освоєння родовищ на Далекому Сході і в Східному
Сибіру дозволить диверсифікувати поставки нафти і знизити експорт у
західному напрямку".
Сєчин також повідомив журналістам, що уряд РФ не планує
змінювати діючі ліцензії на видобуток для створення системи державного
резервування нафти. Він пояснив, що на сьогоднішній день обговорюється
можливість різних форм резервування нафти: шляхом закупівлі через
систему "Транснафта", шляхом резервування нових родовищ, а також шляхом
використання механізму ліцензування.
За його словами, механізм ліцензування припускає, що в ліцензії
будуть прописані можливості щодо збільшення рівня видобутку. "Компанія
відбудовує інфраструктуру, починає розробку родовища. І якщо виникне
необхідність, то вона може забезпечити додаткове зростання видобутку,
якщо це їй дозволить ринкова ситуація", - сказав Сєчін. "Переглядати
діючі ліцензії ми не збираємося. Мова йде про нові ліцензії", - уточнив
віце-прем'єр РФ.
Сєчін також додав, що державна політика зі стабілізації
російського нафтогазового ринку призвела до повернення іноземних
інвестицій у галузь ПЕК. "З початком світової економічної кризи
фінансові інститути почали виводити гроші із цього комплексу. Я не бачу
в цьому нічого страшного - останнім часом гроші почали повертатися", -
сказав він, відзначивши, що цьому, у першу чергу, сприяли дії Росії зі
стабілізації ситуації на нафтовому ринку.
ОПЕК з нами, або ми з ОПЕК
Росія пропонує восени провести міжнародну конференцію за участю країн ОПЕК, сказав Сєчін під час виступу на сесії ОПЕК.
"Ми пропонуємо провести в Москві восени 2009 року міжнародну
конференцію за участю країн ОПЕК, країн - незалежних виробників нафти,
великих нафтових компаній й інвесторів. Метою конференції повинно стати
обговорення питань, які накопичилися, щодо забезпечення енергетичної
безпеки і стійкого розвитку нафтового ринку", - заявив він.
У переліку питань для обговорення може бути використана
пропозиція Росії ОПЕК перейти на довгочасні контракти на поставку
нафти. "Одним із сильних заходів, що сприяють підвищенню стабільності
та передбачуваності ринку, могло б стати переважно використання
довгочасний контрактів на поставку нафти. Це дозволило б ураховувати
при формуванні ціни зростання реальних витрат на видобуток і
транспортування нафти, а виробникам - планувати інвестиції в довгочасні
проекти", - сказав Сєчін.
Він підкреслив, що в різкому зростанні цін на нафту в середині
2008 року брали участь в основному спекулятивні хедж-фонди. "Основою
стрімкого зростання цін на нафту в 2002-2008 роках було не стільки
об'єктивне зростання попиту, у тому числі з боку бурхливо розвиваючихся
економік, Китаю, Індії та інших країн, скільки прихід на нафтовий ринок
глобальних фінансових гравців - банків, хедж-фондів, індексних фондів і
так далі", - заявив Сєчін.
Він відзначив, що в нових умовах потрібен механізм регулювання,
який стабілізує ринок, що не дозволяє "надмірно розгойдувати човен". За
словами віце-прем'єра, перехід на довгочасні контракти з нафти не
тільки дозволить враховувати витрати на видобуток і транспортування
нафти, але також буде сприяти залученню додаткових інвестицій у нафтову
галузь, оскільки фінансові інститути визнають їх як гарантії повернення
позикових коштів.
"Досить широке використання довгочасних контрактів обмежило б
волатильність цін на нафту і вплив на ціни короткочасних і
незабезпечених фізичною поставкою торговельних операцій, тобто обмежило
б активність ринкових спекулянтів", - сказав він. Сєчін також
відзначив, що Росія як і раніше пропонує ОПЕК створення єдиної
платіжно-розрахункової системи - у тому числі на основі поставних
контрактів з контролем складу учасників, поступовим витісненням
економічно необґрунтованих посередників.
Крім того, як відзначив віце-прем'єр РФ, Росія пропонує
збільшити число "маркерів" нафти (сортів нафти, вироблених певними
країнами) і застосування кошика валют у розрахунках за дані сорти.
Сєчін підкреслив, що ця пропозиція також поки що дозволить
стабілізувати нафтовий ринок.
Він також відзначив, що Росія пропонує розглянути питання про
гармонізацію режимів оподатковування з урахуванням специфіки всіх
елементів технологічного ланцюжка (видобуток, транспортування,
переробка і реалізація нафти). "Мова йде про забезпечення їх рівної
прибутковості", - сказав Сєчін. Ця пропозиція повинна, за словами
російського віце-прем'єра, розглядатися з урахуванням особливостей
фіскального навантаження в країнах-виробниках і в країнах-споживачах
нафти.
Крім того, Росія пропонує ОПЕК спільно погоджувати резервування
обсягів нафти і нафтопродуктів. "Один із кроків із запобігання
небажаних коливань цін на нафтовому ринку могло б стати нарощування
країнами-виробниками інфраструктури резервування нафти і
нафтопродуктів. Реалізація таких проектів вимагає масштабних
інвестицій, тому доцільніше здійснювати їх спільно і узгоджено", -
сказав він.
Віце-прем'єр також заявив, що Санкт-Петербурзька
товарно-сировинна біржа може бути включена в нову світову систему
біржової торгівлі нафтою.
Він нагадав журналістам, що Росія пропонує ОПЕК створити таку
систему торгівлі нафтою, яка дозволяє уникнути спекулятивних торгів
ф'ючерсами на нафту, а також ввести нові марки нафти, що торгуються на
біржі.
"Наша пропозиція спрямована на те, щоб створити такий
майданчик, де обсяги торгів відповідають фізичним поставкам, що
перешкоджає спекуляціям", - сказав Сєчін, пояснивши, що Росія готова
співпрацювати з різними діючими світовими біржовими майданчиками, у
тому числі з Нью-Йоркською NYMEX, але в той же час вона пропонує
створювати нові торговельні майданчики.
"Вона (Санкт-Петербурзька біржа) може стати одним з елементів нової біржової торгівлі", - відзначив Сєчін.
http://news.finance.ua