Увесь минулий тиждень трейдери провели в очікуванні, що закупівельні
ціни на нафтопродукти от-от обваляться. Однак, починаючи з п'ятниці,
після триденного падіння вартість чорного золота на світових
торговельних майданчиках за рахунок спекулятивного імпульсу знову
поповзла вгору, досягнувши учора пікових значень червня ($ 72,2/бар. за
марку Brent). Це стало насторожуючим сигналом для українського ринку. В
оптовому сегменті українського нафторинку намітилося сум'яття. Після
ослаблення спекулятивного ажіотажу на європейських біржах цінова
ситуація на українському оптовому ринку весь липень залишалася відносно
стабільною - вартість оптових партій найпопулярнішого бензину А-95
коливалася в межах 8000-7300 грн./т. Відповідно, увесь минулий місяць
для роздробу пройшов під знаком зниження - 95-й на вітчизняних
заправках подешевшав у середньому до 6,55 грн./л. Але, всупереч
очікуванням трейдерів, триденний перепочинок у зростанні нафтових
котирувань не зміцнився в тенденцію, змінившись, навпаки, стрімким
зростанням. Це змусило трейдерів зайняти на час вичікувальну позицію -
за ці три дні бензин на євроринку у свою чергу подорожчав відразу на
$50, до $699/т. За оцінками фахівців "Консалтингової групи
"А-95", зараз на ринку прослідковуються ознаки нестачі ресурсу, зокрема
дефіциту пропозицій по бензинах: "Імпортні поставки на тлі зміцнення
доларового курсу втратили свою привабливість, і трейдери зараз просто
розривають партії українських заводів", - відзначає голова компанії
Сергій Куюн. Нагадаємо, що після того як 12-14 липня ціни на
бензин на європейських біржах досягли свого дна ($568/т.), протягом
наступних двох тижнів його вартість знову почала рости, досягнувши до
кінця місяця $670/т. Що стосується роздрібного сегмента, то
якщо двома тижнями раніше експерти припускали подальшу стабілізацію цін
на пальне і навіть відзначали потенціал до зниження в межах 10-15
коп./л до середини серпня, то тепер їх прогноз на цей період більш
стриманий. "Поки об'єктивних передумов до підвищення цін на українських
заправках немає. У період низьких оптових цін на нафтопродукти як
імпортного, так і вітчизняного виробництва, учасники ринку встигли
зробити ґрунтовні закупівлі. Зокрема, великі партії палива
були законтрактовані і привезені за спотом протягом перших двох декад
липня", - говорить аналітик компанії UPECO Олександр Сіренко,
уточнюючи, що свіжі партії нафтопродуктів за більш високими цінами ще в
дорозі. "Між тим на заправках ключових брендових мереж, таких як WOG,
ОККО і КЛО, починаючи із цього тижня вартість бензину А-95 уже виросла
на 10-20 коп./л. Хоча найбільш оптимальним для них було б зберегти ціни
на 95-й на колишньому рівні - 6,75 грн./л", - констатує Сіренко.
На думку ж Сергія Куюна, перегляд цін продавцями пального (хоча це й
дозволяє останній формульний розрахунки профільної групи при Мінпаливі
в межах 10 коп./л), слідом за тенденціями на світових торговельних
майданчиках неминуче вдарить по обсягах реалізації нафтопродуктів
заправниками: "Підвищувати ціни в теперішніх умовах для операторів
ринку - крайній крок. Піти на це, значить втратити обсяги
реалізації, які падають через усе той же ціновий демпінг з боку
компаній "Привата". Відзначимо, що хоча різниця між цінами на
"приватівських" заправках і станціях їх конкурентів останнім часом
скоротилася (вартість бензину А-95 на АЗС, підконтрольних
Коломойському, зараз становить 6,50-6,55 грн./л), але розрив як і
раніше залишається значним. "Думаю, якщо тенденція до зростання
світових котирувань закріпиться, оператори все-таки постараються
утриматися від відчутних цінових коливань. Просто будуть торгувати з
меншою маржею, щоб зберегти на колишньому рівні обсяги реалізації на
своїх АЗС", - припускає Куюн.
|