Всього: 3485 Нових сьогодні: 0 Нових учора: 0 Нових за тиждень: 0 Нових за місяць: 0 Із них: Новачків: 1110 Продвинутих: 2363 Журналістів: 5 Модераторів: 3 Адмінів: 4 Із них: Чоловіків: 2733 Жінок: 752
Неплатникам за комунальні послуги оголошено війну. Тепер ці люди не можуть отримати ніякої довідки у більшості ЖРЕДів (колишніх ЖЕКів) міста Чернігова. У редакцію «Високого Валу» звернулося кілька читачів зі скаргами, що їм не видають довідки з житлових дільниць для отримання, наприклад, субсидій, перерахунків сплати за газ, воду, та інше. Люди впевнені, що їхні права порушуються.
Давати чи не давати? Ось у чому питання Вирішивши перевірити інформацію, ми зателефонували до приймалень декількох комунальних ремонтно-експлуатаційних дільниць Чернігова з питанням: "Чи можемо ми взяти довідку, наприклад, про склад сім’ї, маючи борг за комунальні послуги у тисячу гривень?". У приймальнях начальників ЖРЕДів №№ 2 і 10 відповідь була суворою і категоричною: "Довідок при наявності боргів не видаємо! Розрахуйтеся спочатку за борги, потім приходьте по довідки!". У ЖРЕДі № 6 і "Об’єднанні будівельних кооперативів міста" (ОЖБК) відповідали більш компромісно: "Довідки готуємо, але видаємо на руки тільки після оплати хоча б частини боргу, його реструктуризації та розмови з начальником". У ЖРЕДі №13 слухавку взяв його начальник – Володимир Прищеп. "Необхідні довідки видаємо всім, хто звертається до нас. Хоча ж, звичайно, проводимо з боржниками необхідну роз’яснювальну роботу, намагаємося домовиться з людьми про необхідність сплати боргів. І хоча споживачі заборгували нам за останні роки майже 700 тисяч гривень, не надавати їм довідки не маємо права згідно з чинним законодавством. А взагалі-то більша частина мешканців будинків (майже 95%), які обслуговує наш ЖРЕД, своєчасно розраховується за спожиті послуги, що дозволяє нам забезпечувати поточні ремонти та прибирання прибудинкових територій і під'їздів". Начальник управління ЖКГ Чернігова Вадим Антошин вважає, що паспортистки ЖРЕДів, не видаючи боржникам довідок, роблять правильно. Хоча, на його думку, в кожному окремому випадку потрібно розбиратися індивідуально. Видача довідок – це одна з послуг ЖРЕДів, але праця паспортисток оплачується саме з надходжень за житлово-комунальні послуги. Та й узагалі, вважає він, це несправедливо, коли за рахунок, наприклад, пенсіонерів, які в більшості справно платять за спожиті послуги ЖКГ, хтось вирішує таким чином власні проблеми. На думку пана Антошина, існуюча система субсидій для малозабезпечених, реструктуризація боргів у ЖРЕДах та спеціальних комісіях виконкому районних рад Чернігова дозволяють переважній більшості населення міста вчасно розраховуватися за спожиті послуги і підтримувати життєдіяльність всього міського комунального господарства в робочому стані.
Мухи від котлет окремо. Будь ласка… «ЖРЕДи, вимагаючи від інших виконання закону, самі ж його зневажають». Саме така точка зору на цю проблему у юристів, з якими ми спілкувалися. Плата за комунальні послуги і видача довідок ЖРЕДами ніяк не пов’язані. Тому такі дії розцінюються як незаконні і повинні бути оскаржені або в прокуратурі, або в суді. Так же вважають і фахівці нещодавно створеної в обласному центрі державної житлово-комунальної інспекції в Чернігівській області, основне завдання яких – нагляд і контроль за виробництвом та наданням житлово-комунальних послуг (тел. ЖКІ в Чернігові 67-60-34). Депутат Чернігівської міської ради, член комісії з питань житлово-комунального господарства, транспорту і зв’язку Олександр Мельник вбачає, що комунальні заборгованості не є законною підставою для відмови паспортистів та бухгалтерів ЖРЕДів видавати довідки, приймати документи. Такі дії є неправомірними, а стосовно керівника ЖРЕДу в такому випадку може бути складений протокол про адміністративне правопорушення, що передбачено ст. 212-3 КоАП України (порушення права на інформацію). До речі, керівники абонвідділів з розрахунків з населенням КП "Чернігівводоканал", ВАТ "Чернігівгаз" та теплогенеруючих підприємств обласного центру не бачать великих проблем для споживачів щодо можливих перерахувань після зменшення або збільшення складу проживаючих у квартирах людей. Навіть при відсутності відповідних довідок. Організаціями укладені договори з паспортними відділами ЖРЕДів, які, в середньому, раз на місяць передають на платній основі цім компаніям відомості про зміни щодо прописки-виписки людей. Таким чином споживачі комунальних послуг оплачують послуги паспортних столів ЖРЕДів як мінімум декілька раз – безпосередньо в ЖРЕД та розраховуючись за воду, газ і тепло. Як запевнили нас у «міськгазі», водоканалі й теплокомунерго, відповідні перерахування відбуваються автоматично, хоча і з деякою затримкою, по мірі надходжень відомостей із паспортних столів. Ну, а щоб прискорити цей процес (навіть за відсутності відповідних довідок), вони рекомендують споживачам просто занести та показати в абонвідділи паспорт зі змінами та написати відповідну заяву.
Роздвоєння як стан існування ЖРЕДів? Розмірковуючи про діяльність наших комунальних контор, чомусь згадався лицемірний і лукавий римський бог Янус, який зображувався з двома обличчями, зверненими у протилежні боки: молодим – уперед, у майбутнє, старим – назад, у минуле. З одного боку ремонтно-експлуатаційні дільниці – це сотні простих людей, які за копійки намагаються чесно виконувати свою роботу та не дають остаточно розвалитися житловому фонду нашого міста. Це і аварійний ремонт покрівель, стояків та інші невідкладні роботи. Це і вивіз сміття, прибирання прибудинкових територій і багато чого іншого. Саме зусиллями комунальників та мешканців міста Чернігів посів друге місце у Всеукраїнському конкурсі "Населений пункт кращого благоустрою та підтримки громадського порядку – 2008", а за підсумками 2004-2007 років нагороджений дипломами за призові місця у цьому конкурсі. А з другого боку – схожа на бандитську, інакше не скажеш, система взаємовідносин ЖРЕДів зі споживачами, коли останніх "держать за лохів", "кидають на гроші" та намагаються "ставити на лічильник". Переступивши закон один раз, можна топтати його далі… Кожного місяця переважна більшість населення Чернігова справно платить за невиконані роботи, ненадані послуги, сміття у під'їздах, навколо будинків, протікаючі труби та інші, м’яко кажучи, вияви безгосподарності. Згідно із соціологічними дослідженнями, проведеними нещодавно Міністерством житлово-комунального господарства України і опублікованими на сайті Міністерства ЖКГ, лише 5,5 % населення України вважає справедливими тарифи на житлово-комунальні послуги. 89% населення вважає їх необґрунтовано завищеними і такими, що не відповідають реальному стану житлово-комунального господарства країни. Майже 80% жителів нашої країни незадоволені рівнем і якістю надання цих послуг. Платимо і продовжуємо сплачувати немалі кровні гроші в нікуди, за те, чого нема, бо за спиною ЖРЕДів стоїть держава з системою судової влади і судовиконавців. Вона абсурдно вважає, що підтвердженням отримання житлово-комунальних послуг є сам факт проживання споживача в обслуговуваному будинку. Довести зворотне працюючій людині теоретично можливо – а практично майже ніяк! І зовсім не втішає, що тарифи на окремі послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення, які діють у місті, за виразом пана Антошина, у нас "політичні, а не економічні", та всіх витрат із прибирання вони начебто не покривають. Сучасні ЖРЕДи, управляючи майном, яке їм не належить, виступають при цьому, в більшості випадків, як замовником робіт, так і їх підрядником. Тобто самі собі видають замовлення на роботи, самі їх виконують і самі ж контролюють якість їх реалізації. На жаль, сучасна система управління, тарифоутворення, контролю та захисту прав споживачів, що склалася в сфері житлово-комунального господарства, зайшла в глухий кут. Існуюче законодавство не забезпечує вирішення проблем управління житлово-комунальним господарством. Порятунок потопаючих продовжує залишатися справою рук самих потопаючих, незважаючи навіть на розроблену та представлену громадськості міську програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2013 роки. Але це вже інша історія...
Довідка За інформацією фахівців управління ЖКГ міськради, рівень оплати населенням послуг житлового господарства у листопаді цього року склав майже 99%. Минулорічні борги населення ЖРЕДам Чернігова становлять близько 10 млн. грн.