Всього: 3485 Нових сьогодні: 0 Нових учора: 0 Нових за тиждень: 0 Нових за місяць: 0 Із них: Новачків: 1110 Продвинутих: 2363 Журналістів: 5 Модераторів: 3 Адмінів: 4 Із них: Чоловіків: 2733 Жінок: 752
Ринок платіжних терміналів розвивається в Україні, по суті, лише третій рік. У міру зростання мережі терміналів і розширення можливостей, споживачі все більше використовують їх для оплати різних платежів. Експерти пророкують цьому ринку велике майбутнє. Термінали самообслуговування дозволяють миттєво поповнити рахунок не тільки за мобільний зв'язок. З їхньою допомогою також можна оплатити доступ в Інтернет, за кабельне ТБ, погасити кредит. У людних місцях великих міст вже можна зустріти більше 2-3 терміналів на одному невеличкому п'ятачку. За даними НБУ, на 01.072009 року в Україні працювало 67 791 терміналів, з них власниками 38,5 тис терміналів були 98 банків, а інші належали 7 компаніям, що працюють з банками за агентськими угодами: «Айбокс», ОСМП, «Фінайті», «Сіті Пей»,«Юнісістем», «Система масових платежів України» та«Фінансова компанія «Контрактовий будинок». Ядро ринку сьогодні складають 3-4 провідних компанії, які контролюють близько 70% ринку. Причому багато операторів планують 2-4-х кратне нарощування розміру своїх термінальних мереж. Навіть в економічно нестабільний 2009 ринок платіжних терміналів показав стійке зростання. За I півріччя минулого року через банківські термінали було перераховано 2,84 млрд грн, через агентські - 1,7 млрд грн. За даними інвесткомпанії Larive, українці здійснили за допомогою платіжних терміналів платежів більш ніж на $1 млрд. За різними даними, оплата послуг, наприклад, мобільних операторів на 30-50% проводиться через платіжні термінали. «Альтернативними способами поповнення рахунку (електронні ваучери, поповнення через Інтернет, банкомати та інші платіжні системи самообслуговування) користується приблизно третина абонентів компанії. Це дійсно зручно і для абонентів, і для операторів», - підкреслює начальник відділу зі зв'язків з громадськістю «МТС-Україна» Вікторія Рубан. Використання альтернативних способів поповнення рахунку дозволяє операторам до певної міри навіть заощадити. «Оператори зацікавлені в поширенні і більшій доступності таких способів поповнення для більшої кількості абонентів, тому що це знижує витратну частину послуг за рахунок економії на друкуванні ваучерів. До того ж, це більш гуманно і стосовно екології. Тому ми намагаємося популяризувати такі сервіси», - зазначає Вікторія Рубан. Тим часом, поки найбільшим потрясінням, яке зазнав ринок платіжних терміналів, пов'язаний з компанією iBox, у мережі якої 29 січня стався збій, пов'язаний з проведенням планових робіт (перехід на нову систему процесинговий), внаслідок чого була заблокована робота всіх 5,3 тис терміналів компанії на території України. Клієнти системи (інтернет-провайдери, оператори мобільного зв'язку) оперативно відреагували на цей збій, попередивши вже своїх клієнтів про необхідність оплати їхніх послуг іншими способами. Втім, і сама система оперативно направила дані про «завислі» платежі великим компаніям-клієнтам. У таких умовах клієнти змушені були самостійно шукати вирішення питання надходження клієнтських платежів. «Ми прийняли рішення про те, що, не чекаючи усунення iBox своїх технічних проблем, почнемо самі компенсувати абонентам перераховані, але «завислі» в iBox кошти. Процес вимагає певного часу, оскільки повернення грошей ми проводили після отримання підтвердження від iBox факту перерахування суми, тому що ми не отримали грошей абонентів і не могли відслідковувати проведені ними транзакції в системі iBox. З iBox ж ми домовилися про те, що прийняті від абонентів, але не перераховані нам кошти будуть оплачені нам після усунення компанією своїх проблем», - підкреслює Вікторія Рубан. Експерти ринку говорять про можливий відтік клієнтів у постраждалої компанії. Втім, поки що далеко не всі українці можуть взагалі скористатися послугами платіжних терміналів, мережі яких розвинені в основному тільки у великих містах. У випадку з iBox відсоток постраждалих невисокий - переважно це люди, що знаходяться в містах-мільйонниках, які до того ж скористалися мережею автоматів поповнення тільки одного провайдера. Вже найближчим часом на ринку можливі зміни в тарифній політиці. Самі мобільні оператори хочуть підвищити власну рентабельність і деякі з них мають намір підняти мінімальну суму платежу, за яку не стягується комісія, і знизити розмір комісії платіжних систем. Так, «Київстар» в даний час веде переговори про перегляд умов роботи з платіжними системами. Самі термінальщики цим не дуже задоволені, тому що несуть високі витрати на інкасацію, оренду, заміну терміналів і т.д. Втім, цей приклад найближчим часом можуть наслідувати й інші оператори ринку, що призведе тільки до перекладання витрат платіжних мереж на споживача, розмір комісії для якого при поповненні може досягти 5%. Тим часом, на даний ринок можуть вплинути можливі зміни в законодавстві, згідно з якими термінальні мережі зобов'яжуть для роботи отримувати чи не банківську ліцензію. Одним із рішень, яке вплине на цей ринок, може стати вимога установки в термінал касового апарата, що часто неможливо зробити технічно. Таким шляхом, принаймні, намагалися регулювати цей ринок в Росії. За словами експерта ринку, що побажав залишитися неназваним, всі ці рішення тією чи іншою мірою лобіюються банками. Крім того, цим ринком зацікавилися українські податкові органи, які бажають поставити його на «офіційний облік». Втім, в чомусь податківці справедливі - даний ринок у цей час знаходиться поза зоною контролю держави і, по суті, ніким не регулюється. З іншого боку, можливо, він тому й розвивається динамічно, що ніким не регулюється. Ринок термінальних мереж буде розвиватися, насамперед, за рахунок регіонів, де потенціал для їх впровадження ще надзвичайно широкий. «В даний час при вартості терміналів у $1,5-2 тис. їх окупність при розташуванні в прохідному людному місці складає всього 3-6 місяців», - зазначає анонімний експерт.