Всього: 3485 Нових сьогодні: 0 Нових учора: 0 Нових за тиждень: 0 Нових за місяць: 0 Із них: Новачків: 1110 Продвинутих: 2363 Журналістів: 5 Модераторів: 3 Адмінів: 4 Із них: Чоловіків: 2733 Жінок: 752
Незважаючи на прагнення Білорусі домовитися про альтернативні маршрути постачань венесуельської нафти через країни Балтії, шлях через українську територію не втратив своєї конкурентоспроможності. За повідомленням "Білоруської нафтової компанії" (БНК), в Одеський морський порт прибув черговий танкер з венесуельською нафтою для подальшого транспортування залізницею на нафтопереробний завод в Мозирі. Для порту вантаж подібного роду став шостим за рахунком з травня поточного року. Ще два танкери з Венесуели були доставлені на білоруський НПЗ в Новополоцьку через естонський порт Мууга. При цьому, прагнучи оптимізувати транспортування нафти, необхідної для завантаження НПЗ, і запобігти дефіциту на внутрішньому ринку нафтопродуктів, Мінськ з початку літа почав переговори з балтійськими країнами, щоб організувати прийом танкерів у портах Латвії, Литви і Естонії. Зокрема, як пояснюють в БНК, час перевезення вуглеводневої сировини залізницею до Білорусі з Естонії коротший, ніж з України: якщо між Одесою і Мозирем відстань близько 1050 км., то між естонським портом Мууга і Новополоцьком - 850 км. Але ще не зрозуміло, чи відмовиться у результаті Мінськ остаточно від українського маршруту. У БНК відзначають, що танкери з нафтою для Білорусі вирушають з Венесуели "майже щонеділі". Проте конкретні домовленості про постійну співпрацю з країнами Балтії щодо їх прийому на даний момент відсутні. Раніше в білоруському уряді повідомляли про наміри у вересні активізувати обговорення з Литвою і Латвією з цього приводу. Не виключено, що переговори з Вільнюсом можуть ні до чого не привести завдяки старанням польського концерну PNK Orlen, якому належить НПЗ в Мажейкяє. За даними Warsaw Business Journal, в разі домовленостей про прийом венесуельської нафти, може виникнути небезпека зменшення або повного припинення постачань нафти на завод PNK Orlen через нафтоперевалочний термінал в Клайпеді. "За наявними планами, термінал щомісячно повинен буде отримувати по 160 т нафти. Це практично перевищує логістичні можливості підприємства", - йдеться в публікації Warsaw Business Journal. Її автори стверджують, що зараз литовський уряд віддає перевагу венесуельській нафті, а це означає, що термінал не зможе виконувати зобов'язання перед Мажейкяйським НПЗ. "Завод перебуває в залежності від порту Клайпеди, через нього він отримує сировину. Ця залежність стала ще серйознішою після того, як "Литовська залізниця" скасувала пряму лінію до Латвії, тому завод втратив ще один потенційний маршрут. Альтернативні маршрути через Латвію і Естонію набагато дорожчі", - відзначає польське видання. Втім, деякі експерти вважають, що Литва не піде на утиск інтересів польської компанії ради забезпечення постачань венесуельської нафти до Білорусі через термінал Клайпеди. Керівник аналітичного управління Фонду національної енергетичної безпеки Олександр Пасічник вважає, що ці постачання носять не стратегічний, а політичний характер, тому "литовська влада не піде на крупні інвестиції під такі сумнівні ініціативи". А білоруський експерт Тетяна Маненок вважає бажання Мінська диверсифікувати маршрути постачання венесуельської нафти "абсолютно виправданим". "Вочевидь, що логістика постачання венесуельської нафти через балтійські порти більш оптимальна порівняно з південним маршрутом постачання нафти через Одеський порт - шлях значно коротший. Найбільша складова в логістичних витратах навіть не фрахт (сьогодні він відносно дешевий), а перевалка нафти в порту і подальша її доставка залізницею", - відзначила білоруський експерт Тетяна Маненок. Вона нагадала, що українська залізниця зробила хороші знижки білорусам при постачанні венесуельської нафти. Згідно з попередніми розрахунками, вартість транспортування залізницею оцінювалася в $65/т (дорожче, ніж доставка нафти з Венесуели до Одеси). Проте під час переговорів Київ зробив знижку, завдяки чому тариф був понижений для перших партій приблизно до $36/т.