1. Ми повинні переходити до економіки знань, а тут різко зростає роль інтелектуальної підтримки. Ми повинні утримувати 5% студентів на безмежно високому рівні - що вимагає абсолютно інших підходів. Приблизно до таких моделей сьогодні приходять в Японії. 2. Зараз дуже велика динаміка змін, і часто, немає сенсу забивати голову студента конкретними знаннями і уміннями (які в майбутньому застаріють), а навчити студента адаптуватися, оскільки той майбутній новий світ - невідомий.
3. Потрібні нові освітні сервіси. Інститут підвищення кваліфікації і продаж на ринку окремих предметів, тижневих курсів, що оглядово охоплюють все те нове, що прийшло в конкретній спеціальності. Та підготовка літератури, яка могла б зробити upgrade.
4. Ми маємо розширити кількість предметів, по яких може вестися підготовка. В наявності 30-40 предметів, які можна позначити як нові спеціальні науки, які сьогодні наприклад викладаються в США і яких ми не знаємо. Як наслідок, ми неадекватно розуміємо світ, оскільки "вони" і "ми" діємо по різних моделях.
5. Ми маємо породжувати нові форми подачі знань. Лекційна форма повинна поступово замінитися на case-studies (Метод кейсів - техніка навчання, що використовує опис реальних економічних, соціальних і бізнес-ситуацій. Студенти повинні проаналізувати ситуацію, розібратися в суті проблеми, запропонувати можливі рішення і вибрати краще з них. Кейси базуються на реальному фактичному матеріалі, або ж наближені до реальної ситуації).
* Спробувати практикувати те що, поза сумнівом, притягне увагу преси, наприклад, читання одного курсу двома викладачами, що дискутують один з одним.
6. Утримання інтелектуального зв'язку з випускником: забезпечення його оглядами, рекомендаційними списками літератури, запрошення на семінари. В результаті, число таких пасивних студентів зростатиме, що дозволить вибудовувати інтелектуальні мережі будь-якого рівня.
7. Вузи повинні звертати увагу і пропонувати відповідні курси для: школярів, депутатів парламенту, військових…
8. Створення свого супутнього середовища - школи, ліцеї, банки (що дають кредити на навчання), журнали, газети, видавництва, відео/звукозаписуючі студії…
9. Стимулювати прихід приватного капіталу.
10. У суспільстві повинне з'явитися відчуття новизни, модернізації, "свіжого вітру", пов'язаного з конкретними університетами. Сьогодні знання значно більше доступне, ніж раніше, просто треба допомогти студентам знайти ці "інформаційні струмочки".
11. Вузи повинні турбуватися про своє інформаційне освітлення. "Сучасність" як характеристика повинна стати їхньою прикметою.
Успіхів!