Одне з найбільших дванадесятих свят. Святкується Трійця на 50-ий день після
Великодня, у неділю. Саме у цей день на апостолів зійшов Дух святий. Цього року свято Трійці припадає на 15 червня. Існує багато версій відносно самої назви
- Трійця. Найпоширеніша: триденне свято пов’язане з Богоотцем (неділя),
Богосином (понеділок), Богодухом Святим (вівторок). До прийняття християнства це свято відзначали протягом шести днів – три
перед сьомою після Великодня неділею і стільки ж наступного тижня. Зміст християнської Трійці відповідає розповіді новозавітної книги «Діяння
апостолів», де йдеться про зійдення на апостолів у 50-ий день після воскресіння
Христа Духа Святого, після чого вони заговорили різними мовами, хоча ніколи
цього не навчалися: «Коли ж почався день П’ятидесятниці, усі вони однодушно
знаходилися вкупі. І раптом зчинився шум із неба, ніби буря раптово зірвалася,
і переповнила весь той дім, де сиділи вони. І з’явилися їм язики поділені,
немов би огненні, та й на кожному з них по одному осів. Усі вони сповнились
Духом Святим, і почали говорити різними мовами, як їм Дух промовляти давав»
(Діяння. –Гл. 2:1-4). У християнстві цей переказ слід розуміти як завдання
Христа учням нести звістку про його вчення всім народам. Таким чином апостоли
одержали силу «з неба» й почали проповідувати про Ісуса, який воскрес, як про
Христа, Царя та Господа. Цей момент називається народженням церкви.
У богослужінні свято зійдення
Святого Духа відзначається разом із з’явленням перед людьми Трійці, тому що у
пришесті Духа до людей виявляється повнота божества. Саме із цих обставин у
православ’ї П’ятидесятниця і Трійця – одне свято. У центр храму в день Трійці –
П’ятидесятниці виноситься ікона Святої Трійці у вигляді трьох ангелів, які
з’явилися перед праотцем Авраамом, та ікона зішестя Святого Духа, де зображені
вогненні язики над дванадцятьма апостолами, які сидять разом, оточуючи
символічний образ космосу-світу. Це і є перший образ апостольської церкви.
У день Трійці з часів раннього християнства храми та будинки прикрашаються
свіжими зеленими гілками дерев на ознаку того, що Святий Дух дає життя всьому
створеному Богом.
В Україні й досі зберігся звичай у день П’ятидесятниці, після літургії, йти
хресним ходом до криниць і кропити їх свяченою водою. На зворотному шляху
священик обходив водою домівки. Ті з прихожан, які бажали повного посвячення
своїх будівель, виносили до воріт стіл, накривали його скатертиною, а зверху
клали хліб-сіль. Священик кропив стіл, потім хату й усі будівлі.
Основа троїцької обрядовості – культ
рослинності, що в цей час починає розквітати. Майже в усіх давніх народів гілля
та квіти були прикрасою храмів у дні свят та жертвоприношень. Усілякі урочисті
процесії супроводжувалися носінням зеленого гілля, що в далекі часи було
загальнозрозумілим символом: гілка маслини – символ миру, лавра – перемоги та
слави, дуба – мужності. http://naiz1.pp.net.ua/
|