Всього: 3485 Нових сьогодні: 0 Нових учора: 0 Нових за тиждень: 0 Нових за місяць: 0 Із них: Новачків: 1110 Продвинутих: 2363 Журналістів: 5 Модераторів: 3 Адмінів: 4 Із них: Чоловіків: 2733 Жінок: 752
Всі ми крім того, що є громадянами України, маємо ще один спільний статус. Статус споживачів. Адже із стовідсотковою впевненістю можна стверджувати, що кожен з нас, хто рідше, хто частіше, щось споживає – послугу, товар, будь-який інший продукт. І нічого гріха таїти, не завжди продукт, який ми споживаємо, від звичайної ковбаси до дорогого автомобіля, відповідає якостям, на які ми сподіваємось. В такому разі найчастіше виникає конфлікт інтересів продавця і споживача. І знову ж не завжди споживачі знають, як діяти, як себе повести в подібній ситуації. Одні «опускають руки», не сподіваючись на відновлення своїх прав, інші – навпаки одразу поспішають писати позовну заяву, не пройшовши нехай і марудну, але необхідну процедуру. Свідком такої ситуації днями став автор статті, перебуваючи в кабінеті Ігоря Жорняка, спеціаліста обласного управління у справах захисту прав споживачів. До Ігоря Олександровича звернувся громадянин Т., житель Дніпропетровська. Він придбав у кобеляцького підприємця Д. відеомагнітофон. Сталося це 21 листопада. А 23-го прилад вийшов з ладу. Чоловік одразу приїхав до підприємця і зажадав повернути йому гроші за неякісний товар. Продавець відмовив. Чоловік почав вимагати надати йому книгу скарг і пропозицій. Йому знову відмовили, сказавши: «Це книга не для тебе. Ти якусь дурницю напишеш і вона назавжди тут залишиться». Обурений такою поведінкою продавця громадянин Т. подався в управління захисту прав споживачів. Він буквально «кипів» праведним гнівом, просив проконсультувати його для написання судового позову. Та як пояснив Ігор Жорняк, в даній ситуації не все так просто. І одразу поспішати до суду не варто. Звичайно, підприємець на 100 відсотків неправий в тому, що не надав покупцю можливість зробити запис у книзі скарг і пропозицій. Це однозначно є порушенням діючого законодавства у сфері захисту прав споживача. Книга скарг і пропозицій повинна знаходитись на кожному торговому об’єкті в «Куточку покупця». Вона повинна бути пронумерована, прошнурована та скріплена печаткою чи підписом підприємця. Робити в ній записи мають право і повинні не лише представники перевіряючих організацій, а й самі споживачі. А ось щодо розірвання договору купівлі-продажу і повернення грошей, то громадянин Т. дещо поспішив. Він підтвердив, що вмикав відеомагнітофон, тобто користувався ним. Ось що сказав з цього приводу Ігор Жорняк: «Дійсно, пункт 1 статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачає повернення товару. Але в разі і за умови, цитую: «…Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 10 днів, не рахуючи дня купівлі. Обмін товару належної якості проводиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із товаром». В даному ж випадку громадянин Т. нехай і два дні, але використовував відеомагнітофон. І він вже не може ось так просто прийти і повернути товар підприємцеві, вимагаючи при цьому гроші». Ігор Жорняк пояснив, що в даному випадку вступає в дію стаття 8 Закону України «Про захист прав споживачів». У пункті 1 цієї статті написано: «У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, споживач в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати: 1) пропорційного зменшення ціни товару; 2) безоплатного усунення недоліків товару в розумні строки; 3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару». Простіше кажучи, продавець і покупець можуть домовитись між собою про зменшення ціни на відеомагнітофон. Або продавець віддасть його в ремонт у сертифіковану майстерню, або те ж саме зробить покупець, а потім вимагатиме від продавця гроші на ремонт. Крім того, Ігор Жорняк нагадав, що крім прав, покупці, вони ж споживачі, мають ще й обов’язки. Вони зобов’язані ознайомитися з правилами експлуатації товару, що придбали, в разі необхідності звернутися за роз’ясненням до продавця, користуватись товаром згідно з цільовим призначенням (від редакції: наприклад, не забивати гвіздки відеомагнітофоном), дотримуватися правил безпеки, передбачених виробником. Є ще один нюанс, котрий в однаковій мірі стосується і продавців, і покупців. «Будьте взаємно ввічливі», - нагадав прописну істину Ігор Жорняк.