- Як Ви оцінюєте рівень загальноосвітньої
підготовки нинішніх абітурієнтів вищих навчальних закладів? Вони кращі
чи гірші порівняно із минулими роками?- У середньому 9% показали результати менше 124 балів за
рейтинговою 200-бальною шкалою. Із цим результатом вони можуть подати
документи до вищого навчального закладу, але взяти участь у конкурсі не
зможуть.
- Чи є у Вас дані про зарахування до ВНЗ виключно за результатами тестів?- За дорученням Міністерства освіти і науки України ми перевіряли
всі накази про зарахування і виявляли ряд ситуацій, коли деякі вищі
навчальні заклади приймали студентів із результатом менше 124 балів.
Усю цю інформацію ми подавали в Міносвіти, а вони вже здійснювали
перевірки, проводили службові розслідування, приймали рішення. А
скільки таких рішень і скільки за це покараних, це вже питання до
Міністерств.
- Чи є принципова відмінність між зовнішнім незалежним оцінюванням 2009 року від тестувань попередніх років?- Насамперед, тестування-2009 було наймасовішим в історії України.
По-друге, цього року ми проводили тестування з іноземних мов, чого не
було раніше. По-третє, цьогорічне зовнішнє незалежне оцінювання
виконувало потужну подвійну функцію: результати тестування автоматично
зараховувалися як результати випускних іспитів у школах.
У той час, як ще минулого року випускники мали можливість обирати –
результати тестування або зараховувалися, або не зараховувалися. Також
були деякі зміни в технології. Ми набагато більше зафіксували випадків,
коли нас намагалися перехитрити та коли ми вимушені були анулювати
роботи. Тобто люди впродовж попередніх тестувань, які проводилися і в
2006, і в 2007, і в 2008 роках, почали вже призвичаюватися до нашої
системи. І зараз ми напружено думаємо над тим, як її змінити, щоб ця
звичка не стала поганою.
- Скільки було у цьому році спостерігачів під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання? - Спостерігачів було більше 10 тисяч. Були як українські, так й іноземні представники.
- Це допомагає уникнути порушень?- Насамперед, це робить кампанію зовнішнього оцінювання прозорою.
Цього року Міносвіти зобов’язало всі вищі навчальні заклади відправити
своїх спостерігачів на тестування. Тому що минулого року, наприклад, на
Сході України були розмови, що на Заході умови до учасників зовнішнього
оцінювання були поблажливіші, а на Сході більш жорсткі. І навпаки. Тому
викладачі із вищих навчальних закладів Сходу поїхали на Захід та в інші
регіони. І на свої очі переконалися, що тестування у всіх регіонах
України проходить за єдиною процедурою, за єдиними нормативами. Воно
справді забезпечує рівні умови для всіх.
- Цього року активно закликали повідомляти про факти "нечесної гри" під час тестування…- Так, йшла інформаційна кампанія, яка підтримувалася громадськими
організаціями, – "Не будь байдужим, бо втратиш свій шанс". Нам потрібно
людей привчати до того, що необхідно боротися за свої права. От ви
заходили в Центр, ви бачили, що стоять люди, які хочуть подати
апеляцію. Дуже добре. Я дуже радий, що ми надаємо можливість кожному,
хто має хоч найменший сумнів щодо об’єктивності його результату
тестування, прийти і подати апеляцію. Я буду дуже радий, якщо їх буде
багато.
- Які порушення фіксувалися найчастіше?- Найчастіше фіксувалися користування мобільними телефонами, спроби
списувань, порушення морально-етичного плану – неповага до колег,
персоналу, який проводить тестування. На жаль, в Україні виросло
покоління цинічно-нахабних молодих людей, які звикли до того, що якісь
блага в цьому житті можна отримати будь-яким іншим шляхом, але не
працею. І, на превеликий жаль, це дуже яскраво виявилося під час
тестування.
Ми не мали жодного попереднього року фактів, коли до відповідей
підколювали купюри. Цього року у нас були такі випадки. Ми не мали
фактів, коли людям, які проводили тестування, прямо в аудиторії
пропонувалися гроші. Ми не мали випадків, коли в нас, скажімо, навіть
ті педагогічні працівники, які залучалися до проведення зовнішнього
оцінювання, ну виявлялися трохи морально невитриманими. Такого в
попередні роки ми не спостерігали. На жаль, цього року ми мали
можливість бачити і таке.
- Серед деяких батьків, та й самих випускників, існує
думка, що непотрібно витрачати сили та гроші на підготовку до
тестування з репетиторами, а краще просто заплатити "професіоналові",
який складе ці тести замість випускника? Чи були у цьому році
зафіксовані такі випадки? - У нас таких випадків не зафіксовано. Були ситуації, коли
реєструвалися журналісти, які начебто хотіли скласти тести, а насправді
приходили з метою спровокувати персонал і подивитися, що з того буде. Я
дуже радий, що наш персонал у цих випадках був на місці і діяв так, як
цього вимагають регламентні документи. Але це також аморально, тому що
дії такого журналіста заважали іншим. І цей журналіст, у першу чергу,
думав про себе з точки зору, навіть якщо хочете, отримання для себе
якихось дивідендів, тому що він, безперечно, виконував чиєсь завдання.
- Чи багато цьогоріч було скарг на якість складених тестів?
Широко обговорювалося некоректне формулювання або непотрібність деяких
питань. Наприклад, брати Капранови питання з української літератури
"яку пісню першою виконує Наталка Полтавка" назвали недоцільним, бо
воно аж ніяк не виявляє знання тексту, і на нього можуть відповісти без
труднощів лише ті, хто бачив виставу.- Критикувати завжди дуже легко. Ми всім критикам тестів пропонуємо
– прийдіть і складіть. Ми вам за це навіть заплатимо гроші. Але не було
жодного бажаючого із тих, хто критикував, хто б прийшов і сказав: "Я
хочу це зробити".
Один критикує, інший критикує, а в мене завжди виникає питання: а
чому ви не критикуєте дії хірурга, який робить операції? Бо ви в тому
нічого не розумієте! Ви точно так само не розбираєтеся у тестології.
Тестологія – це окрема наука. Питання в тесті може подобатися чи не
подобатися. Але головне завдання не в тому, щоб воно комусь подобалося.
Головне питання, чи це завдання виконує ту функцію, задля якої воно є в
тесті? Воно щось перевіряє чи не перевіряє? А подивитися те, перевіряє
воно чи ні, можна лише маючи статистику, скільки учнів виконали – дали
відповідь, яка складність цього питання і т. д.
Ми маємо по кожному тесту висновок вчених, методистів, учителів, що
питання в тестах відповідають шкільній програмі і не мають ніяких
фактологічних порушень. І для мене це найголовніше. А, якщо братам
Капрановим чи ще комусь не подобається якесь питання з тестів, так мені
і не подобаються деякі їхні книги, але це вже моя особиста справа.
- Чи враховувалася при цьому думка вчителів під час складання тестів?- Більшість питань в тестах формулюють педагоги-практики, які мають багаторічний досвід роботи в школі.
- Чи потрібно складати тести людині, яка давно закінчила
школу, але з певних обставин одразу не здобула вищу освіту, а зараз
думає про неї? - Якщо вона хоче здобути вищу освіту, їй потрібно складати тести. І
ми цього року маємо серед тих, хто набрав по 200 балів з двох
предметів, тих, які закінчили школу навіть 16 років тому.
Ми маємо цікавий випадок, коли юнак, закінчивши школу 4 роки тому,
пішов поступати до одного університету. Від нього там відверто
попросили хабара. У нього грошей не було, і він пішов до армії. В армії
готувався до тестування, після армії готувався до тестування, і має з
двох предметів по 200 балів. Я думаю, що це абсолютно нормальна
ситуація. І вона ще раз говорить, що якщо людина хоче підготуватися, то
навіть, якщо вона закінчила школу багато років тому, вона це може
зробити.
- У цьому році учасники тестування отримують один
сертифікат, в який заносяться результати усіх пройдених тестів? З чим
це пов’язано? - По-перше, недоцільно давати сертифікати з кожного предмету.
По-друге, є фінансові проблеми, а по-третє, результати і так уже всі
знають. Адже ми вперше у світі, я не знаю, чи ще якась країна це
робить, в Інтернеті розмістили результати кожного одразу після того, як
були перевірені роботи. І всі вже давним-давно свої результати знають.
Так що сертифікат – це просто папірець, який офіційно їх підтверджує.
Сертифікати, які будуть подаватися до вищих навчальних закладів,
будуть дуже ретельно перевірятись. Тому, наголошую, що необхідності і
доцільності у підробці сертифікатів нема ніякої. Знаєте, є така
приказка: "Не тратьте, куме, гроші".