Реакція українських політиків щодо заяви, яку зробив два дні тому
президент РФ свідчить про смисловий дефолт, який сьогодні характерний
для нашого правлячого класу в цілому. Якщо б цього дефолту не
було, то замість коментарів ми вже мали би вимальований контекст
ситуації, в якій була зроблена ця заява, контекст, в якому сьогодні
перебуває і сама Україна і весь пострадянський простір. Формально
звернення Президента РФ – це звернення до Президента України, але по
суті - це звернення до українського народу. Це намагання відділити погану владу від хорошого, братського, дружнього народу, розсварити народ і державу. Цим займається еліта РФ уже не один рік. Вона стверджує: Влада – погана в Грузії, в Україні, тепер буде, мабуть, і в Білорусії, але народи там – хороші, оскільки наші, тобто радянські. "Наш народ"
- це такий імперський чи постімперський комплекс. Народ в колишньому
СРСР для Кремля і досі "наш " але влада у нього інколи чужа, погана.
Звідси випливає висновок: хорошому народу потрібна інша, хороша влада. Люди які знають, яка влада хороша для тієї ж України знаходиться відповідно в Москві. В
Кремлі впевнені, що в пострадянських країнах і особливо в Україні
політики більш прозахідні, ніж народи. Тому саме через апеляцію до
народу Медведєв і Путін намагаються прив’язати до Росії як Партію
регіонів, так і інші полупроросійські й псевдопроросійські сили,
нагадати, звідки "ростуть ноги" їх електоральних успіхів. Звернення
Медведєва яскравий приклад такої політики. Таким зверненням, "закидом"
в публічний український простір проблеми кризових відносин РФ і
України, роздмухуються звинувачення нинішньої української влади в усіх
кризах, які тільки можна уявити, включно з Карибською. Звернення
до народу "поверх" діючого президента, (хоча формально звернення нібито
до нього), "поверх" політичних еліт Україні, "поверх" кандидатів в
президенти має на меті змінити основний порядок денний
президентських виборів, зробити з них референдум з недовіри
збанкрутілому "прозахідному курсу" помаранчевих і довіри новому
проросійському курсу. Якщо це вдасться, то тоді кожного
наступного разу у нас вже будуть не вибори, а референдум з довіри до
тих політиків, які "підв'язалися до теми" і поклялися проводити
політику Кремля. Це також і тест на лояльність, спроба оплести мережею
зобов’язань майбутнього президента України. На жаль, дехто вже пройшов цей тест із надзвичайною швидкістю і високими балами. Але
за цією зовнішньою оболонкою, за цим реєстром звинувачень і образ,
претензій, які стояли в відеозверненні президента РФ проглядається і
серйозніший зміст і більш серйозні речі. Смисл сучасної
російської внутрішньополітичної епохи, а відповідно і вся легітимність
політичного режиму Путіна-Медведева будується на "прєодолєнії"
наслідків "лихих 90- рр." із їх – демократизацією, приватизацією,
лібералізацією, деімперіалізацією і т.д. Тобто завдання на 2010 рік і
для Росії і для всіх пострадянських країн(саме так), – це подолати,
забути деімперіалізацію 90-х років, анулювати ціле 20-річчя імперського
відступу, деімперіалізації, дезінтеграції, декомпозиції пострадянського
простору. Зовнішньополітичний пріоритет Кремля – узяти реванш за Біловіжжя 91 року, розібратися з "прозахідними", "євроорієнтованими", "біловезькими державами" ,
які виникли після Біловезької пущі, після референдумів по незалежності,
які були в Україні і в інших країнах пострадянського простору. Не
випадково, що Медведєв вискочив зі своїми претензіями з відеоблоггів
напередодні святкування 18-ї річниці Незалежності України . Це
намагання підвести рису під 20-річчям розпаду СССР, під тим періодом,
який розглядається в Росії як геополітична катастрофа. І який в Україні
розглядається як момент виникнення незалежної суверенної державності. Отже
питання тут полягає в різниці трактування лише однієї сторінки історії
оскільки саме тут кардинально різні історичні оцінки одного і того ж
періоду. Для когось – це траур, а для когось – це народження. Показово,
що це послання формально адресовано Ющенку - він узагальнююча фігура
для геополітичних неврозів і психозів, пов’язаних з геополітичною
катастрофою початку 90-х років, в оцінці російської влади. Нинішній
президент України – в очах Медвєдєва є особою, яка підсилює, підкреслює
"родову травму" нинішнього політичного класу РФ, травму розпаду СРСР та
революційних подій на пострадянському просторі середини 2000-х років Але
лист Ющенку - це виклик не тільки Ющенку, як це кажуть деякі
коментатори, а всім українським елітам, які є сьогодні, які були
вчора, які утверджували Україну на протязі 18 років з її всіма
стратегічними курсами і ресурсами. Це виклик всім партіям і політичній
системі України. Якщо Партія регіонів думає, що це грає на їхню
перемогу й очікує відповідні економічні бонуси, то помиляться. Тому що
основний меседж цього послання, в тому, що Україна має право на існування як незалежна держава, тільки якщо вона буде тільки у сфері впливу Росії. На
курс більш-менш самостійний, Україна не буде мати права не кажучи вже
про курс до НАТО чи ЄС. Оскільки у зверненні є закид і про складності,
які є в російського бізнесу в Україні, то зрозуміло, що узгоджувати
треба буде не тільки зовнішньополітичний, але і внутрішньополітичний
курс, економічну політику. Вибір моменту для проголошення великого наступу на Україну, який буде тривати принаймні всі 2010-ті роки,
виходить із того, що РФ вважає, що Україна зараз – це слабка країна, її
державність неефективна, еліти розколоті, слабі, партіям немає довіри.
Народ перестав вірити в державу, а тому можна звертатися до цього
народу, демонструючи, що є інша влада, є інші альтернативи -
геополітичні й історичні. З точки зору Москви ситуація назріває така – Україна або ніяка, або російська. Уже зараз РФ претендує на право вето щодо курсу української державності.
Установити цю норму є завданням РФ на президентські вибори в Україні
2010 року. Ніякої багатовекторності, не кажучи вже про західний курс,
західноцентризм, НАТО, у Кремлі для України не передбачають. Тільки
курс, який буде влаштовувати РФ. Оцінку цьому курсу, його легітимність, буде визначати тільки Кремль. Це
загроза непроголошеному консенсусу еліт, який панував в Україні всі
останні 18 років. Цей консенсус полягав в, тому що за наявності при
владі як противників, так і прихильників вступу України, наприклад, до
НАТО, всі розуміли, що потрібно мати дистанцію і до Москви. Дистанціонуватися
від Вашингтону, Брюсселю, але мати дистанцію і до Москви. В такій
дистанційності вбачалися "певні хоча і неповні" гарантії проведення
самостійного зовнішньополітичного курсу. Дистанціювання від Москви це
те, що визначало основний вектор навіть за багатовекторності. Певне
дістанціювання від Москви і європоцентризм України – це те, що
визначало основний історичний вектор української державності за 18
років новітньої незалежності. Але зараз постає загроза навіть і такій багатовекторності і такому багатовекторному курсу. Так
що оптимізм тих політиків, які думають, що вони зможуть, після того як
прийдуть до влади, балансувати між сходом і заходом як це вдавалося
робити в 90-ті роки українському керівництву, не виправданий. Виходячи
із загального контексту нинішньої російської внутрішньої і зовнішньої
політики можна чітко зрозуміти, які завдання ставить перед собою
керівництво РФ щодо України на найближчий період. Перше,- не просто привести до влади проросійські політичні сили, але зробити більше проросійською Партію регіонів..
"Русифікація регіонів" необхідна оскільки в них існують групи, які
схиляються до загравання як із Заходом європейським так і із Заходом
України, тобто хочуть хоча би відносно збалансувати зовнішню й
внутрішню політику. По-друге, - змінити формат Януковича,
як кандидата в президенти, повернути його в той формат, який був між
першим і другим туром 2004 року, зробити його глашатаєм проросійських
політичних сил, прив’язати до "кремлізму" черговими передвиборчими
авансами і анонсами. Логіка анонсування полягає в тому, що
якщо народ дійсно проголосує за Януковича як проросійського лідера, то
тоді в будь-який час російське керівництво зможе говорити, що це вибір
народу, який хоче бути союзником Росії. В цьому випадку поле для
маневру Януковича –президента буде значно обмежене. Третє, підсилити, а також створити умови, щоб, так звані ліворосійські політичні сили мали пакет влади і
вплив у майбутній комбінації влади, щоб вони зліва, із російського
флангу давили на того ж Януковича, якщо він буде Президентом. Якщо
ситуація в Україні буде йти за іншим, "прозахідним" сценарієм, а по
суті проукраїнським, російське керівництво може стати на шлях
провокування розколу України. Для цього Росія може відкрито підтримати
"народ Юго-востока" України за принципом "хай Захід забирає Західну
Україну – це буде Мала Україна, а Великої України не буде, - "восток не
отдадим". Єдине, що можна протиставити цьому розвитку подій, це консолідація всього суспільства. Українське
суспільство знову може об'єднатися на засадах Європейського
майбутнього, на входженні в європейський клуб націй як на ідеології,
але для цього потрібно, щоб народ відновив віру в державу й
державність, отримав реальний дивіденд від незалежності. І
отримати його він може тільки від власної еліти, яка повинна поділитися
статками, заробленими саме на незалежності. Еліта повинна поділитися з
народом своєю реальною владою, щоб народ повірив і своїй владі і собі,
в свою державність і у своє майбутнє. Тобто потрібно терміново
проводити реформи, вводити справедливі суди, гарантувати майнові й
соціальні права громадян, тощо. Потрібно підсилювати владу, і
думати про проект "Незалежність-2", оскільки незалежність, яку Україна
отримала в 91-му році, незалежність від СРСР, а не від Росії, себе вже
вичерпала. Це важкий шлях, але його альтернативою є ведмежа любов. Вадим Карасьов Директор Інституту Глобальних Стратегій
|