Всього: 3485 Нових сьогодні: 0 Нових учора: 0 Нових за тиждень: 0 Нових за місяць: 0 Із них: Новачків: 1110 Продвинутих: 2363 Журналістів: 5 Модераторів: 3 Адмінів: 4 Із них: Чоловіків: 2733 Жінок: 752
Про нові правила спілкування співробітників Державтоінспекції з водіями транспортних засобів
11:12
Нова Інструкція приділяє значну увагу етикету. Зустріч з працівником ДАІ - не найприємніше, що може статися з вами на дорозі. Ще менш приємно, якщо стрінутий інспектор культурою не відзначається і про права водія уяви не має. В такій ситуації найправильніше – пам’ятати свої права, чітко знати обов’язки інспектора і не давати йому розслабитися.
ФАБУЛА Навчальним посібником для водія цілком може стати Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, яка не так давно набрала чинності. З цього документа можна почерпнути немало корисного.
Способи контролю Основними формами несення дорожньо-патрульної служби, як вбачається із документа, є патрулювання на транспортних засобах, піше патрулювання, несення служби на постах (в тому числі стаціонарних), а також здійснення регулювально-розпорядчих дій, супровід транспортних засобів, ескортування посадових осіб і нагляд за дорожнім рухом. Цей самий нагляд здійснюється з використанням транспортних засобів і без них, відкритим, прихованим і змішаним способами (п. 13.2 Інструкції). Працівників ДАІ, які ведуть нагляд відкритим способом, водії помітять одразу, оскільки для цих цілей, як випливає з Інструкції, вони вправі використовувати службові транспортні засоби (автомобілі, мотоцикли і навіть автобуси, що раніше не практикувалось), які мають спеціальне кольорографічне забарвлення. Прихований нагляд ведеться на службових автомобілях, котрі розпізнавальних знаків не мають. А от змішаний нагляд - це коли за вами спостерігають одразу з кількох транспортних засобів, частина з котрих мають спеціальне забарвлення, а частина ні. Описані в Інструкції й тактичні прийоми, котрі можуть застосовуватись працівниками ДАІ при патрулюванні. Будьте готові, що за вами можуть стежити, рухаючись в потоці транспортних засобів, на аварійно-небезпечних і найбільш напружених ділянках дороги, використовуючи працюючі в автоматичному режимі спеціальні технічні засоби (з функцією фото-, кінозйомки і звукозапису) і при пішому патрулюванні, переміщуючись тротуаром або узбіччям.
Зупинка на вимогу В Інструкції чітко прописані підстави для зупинки працівником ДАІ транспортного засобу і правила спілкування з громадянами. Під час звертання до водія працівник Державтоінспекції МВС зобов’язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко і зрозуміло назвати свою посаду, звання і прізвище, висловити вимогу про передачу водієм документів для перевірки, повідомити причину зупинки транспортного засобу і суть скоєного правопорушення (п. 15.5 Інструкції), на вимогу громадянина пред’явити службове посвідчення (п. 28.2 Інструкції). Цікаво, що раніше чинна Інструкція № 1111 від 13.11.2006 вітатися працівників ДАІ не змушувала. Зупинка транспортного засобу працівником ДАІ допускається у випадках, обумовлених в Інструкції Отже, зупинка транспортного засобу допускається в наступних випадках: 1) порушення водієм Правил дорожнього руху; 2) якщо характер руху транспортного засобу викликає підозри в здатності водія керувати ним (різка або періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму); 3) відсутність номерного знаку на транспортному засобі або наявність номерних знаків, котрі не відповідають вимогам стандартів, закріплені в невстановленому для цього місці, закриті іншими предметами або забруднені, що не дозволяє визначити символи знаку на відстані 20 метрів, а також управління транспортним засобом при відсутності талона про проходження державного техогляду (Інструкція 2006 року не мала такої деталізації і містила загальну фразу "приховані номерні знаки); 4) наявність ознак, котрі свідчать про технічну несправність транспортного засобу (на жаль, самі ознаки в Інструкції не перераховані); 5) наявність даних, котрі свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажира або навіть вантажу до скоєння ДТП, злочину або адміністративного правопорушення; 6) перебування транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою; 7) необхідність опитати водія або пасажира про обставини скоєного ДТП, адмінправопорушення або злочину, свідками котрого вони були або могли бути; 8) необхідність притягнення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції або як свідка для оформлення адміністративних матеріалів; 9) проведення цільових заходів (операцій, відпрацювань, оперативних планів) для перевірки документів на право користування і управління транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб, вантаж; 10) виконання рішення уповноважених на це державних органів про обмеження або заборону руху; І дві нових, раніше відсутніх в Інструкції, підстави: 11) якщо технічний стан транспортного засобу або спосіб кріплення вантажу на ньому створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху; 12) порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв. А от положення, яке забороняє зупинку транспортного засобу без підстав, і норма, яке вказує проводити зупинку транспортного засобу на мінімально короткий строк, з нової Інструкції щезли. Вас не наздоженуть Взамін з’явилася норма, яка дозволяє здійснювати заходи по часомовму затриманню транспортного засобу не лише шляхом доставлення на штрафмайданчик, але й блокуванням за допомогою технічних пристроїв (п. 16.1.2 Інструкції). Ще одна новела: тепер патрульній службі категорично заборонено переслідування транспортних засобів на службових автомобілях (автобусах, мотоциклах), котрі не мають спеціальних світлових і звукових пристроїв, і тим більше на власних або приватних транспортних засобах, а також переслідування водіїв мопедів. Досі було заборонено лише переслідування водіїв мотоциклів без шоломів (крім випадків, коли наявна інформація про скоєння ними злочину), а також переслідування водіїв, які допустили незначні порушення ПДР, якщо небезпека порушення вже минула.
Чого не може робити інспектор? Крім того, під час патрулювання інспектору ДАІ заборонено вступати в розмови з учасниками дорожнього руху з питань, котрі не стосуються служби; звертатися до учасників дорожнього руху на "ти"; використовувати загрозливі або образливі жести, припускати при спілкуванні зневажливого тону, грубості, неввічливого викладення зауважень, виразів, реплік, котрі ображають людську гідність, погроз, а також пред’являти безпідставні звинувачення (п. 18.7 Інструкції). Ще цікавий момент. Згідно п. 18.10 нової Інструкції, працівникам ДАІ заборонено під час ведення служби використовувати технічні засоби і прилади, котрі не сертифіковані в Україні і не пройшли повірки або мають свідоцтво про повірку, строк котрого закінчився. Це положення ставить поза законом сумнозвісний прилад "Візир", який не має жодного сертифікату відповідності (см. матеріал ЛІГА:ЗАКОН "Візир": Є питання по захисту інформації").
ВИСНОВОК В цілому нова Інструкція містить більше норм, спрямованих на підвищення культурного рівня особистого складу Державтоінспекції, хоча в деяких моментах поступається старій Інструкції (як у випадку зі зникненням норми про заборону безпідставної зупинки). Може, звичайно, в Міністерстві, що це й так зрозуміло, але з точки зору водія пряма вказівка працівнику ДАІ на межі його повноважень ніколи зайвою не буває. Якщо вам не пощастило і стрінутий інспектор Інструкцію не шанує, то його дії можна і слід оскаржити, про що детальніше див. в матеріалі ЛІГА:ЗАКОН "Зустріч з ДАІ: знати, щоб діяти".